Krones banebrytende isolasjonsmetode gjør at en Duoplex VIP-henger klarer seg med et mindre dieselaggregat som produseres av Carrier Transicold.
Krones banebrytende isolasjonsmetode gjør at en Duoplex VIP-henger klarer seg med et mindre dieselaggregat som produseres av Carrier Transicold.

Hengerprodusentene forsiktig optimistiske

Det var mange hengerprodusenter og påbyggere på årets IAA i Hannover, og de fleste signaliserte en nøktern optimisme, men andre så temmelig svart den nærmeste fremtid. Finanskrisen har vært, og er fortsatt, tøff for alle påbyggere og hengerprodusenter. Noen har trengt hjelp og noen har skiftet eier.

Vi snakket ikke med alle. Det kan være meget interessante produkter å finne hos mindre kjente produsenter, men når tiden er knapp, går man gjerne først til de store og velkjente. Følgelig er det "logisk" å begynne med en av de store, som også er godt representert i Norge.

Vakuum på termosflaske kunne man nesten kalle Krones nye Cool Liner med tilnavnet "Duoplex VIP", hvor VIP står for "vakuum-isolert panel". I øyeblikket ser det ut som om man kan snakke om to isolasjonsmetoder for kjøle-/fryse-skap, konvensjonell sandwich og Krones patenterte metode, Duoplex VIP.

Krone hevder den nye Cool Liner krever 25% mindre energi enn et konvensjonelt "kjøleskap". For den nye hengeren har Carrier laget et mindre og stillegående kjøleaggregat (Vector 1550). Helt nytt i denne verdenen er trolig at hele skapets tak er dekket av solpaneler som avlaster dieselaggregatet. Og i denne sammenhengen nevner Krone at her ligger det ikke bare en økonomisk fordel for eieren, men også en CO2-fordel for klimaet.

I den nye VIP-veggen består begge veggflatene av stålplater som er belagt med et 0,5 mm PVC-lag (inn mot kjølerommet) og et 0,6 mm lag av polyuretan på ytterplaten). Innenfor stålplatene følger et limsystem og deretter et sveiset foliesystem. Kjernen innerst består av "presset pulver" som består av mikroporøs "silistisk (silicium) syre (tenk på presset askorbinsyre i C-vitamintabletter). Inne i veggen hersker absolutt vakuum.

Veggen er bare 2 cm tykk og påstås å isolere på samme nivå som 20 cm av de vanlige isolasjonsmidlene. Hvis skapet får en skade i en veggflate med tap av vakuum-effekten, vil veggen isolere på samme nivå som veggen i et konvensjonelt kjøl/frys-skap. Transporten kan med andre ord fortsette uten katastrofale følger for lasten.

Carnehl er et velkjent merke i Norge, importert i mange år av Odd Kolstad AS på Heimdal. Men alt vi har sett fra Carnehl her i landet har vært anleggsrelatert, dumperkasser og dumper-semier, som regel av den halvrunde typen. De har gjerne vært prydet med navneordet Hardox. For menigmannen i bransjen tror vi Odd Kolstad og Carnehl har bidratt sterkt til å gjøre "begrepet" Hardox og stålkvaliteten Hardox 450 kjent her i landet. Den langvarige Hardox-kampanjen har nok gitt uttelling, men nå har Carnehl etter alt å dømme besluttet at det kan være en fordel å ha flere typer "ben å stå på". På IAA kom en sterk indikasjon på det.

En utstilt semitrailer med alu-skap, "walking floor" og Veolias logo ga oss impulsen til å sette kryss i taket for Carnehl.

Denne hengertypen har Carnehl hatt ut på felttesting, hos blant mulig andre, men temmelig sikkert Veolia Umweltservice.

Det var laget en brosjyre på den som stort sett besto av forklarende biler og lite tekst. Brosjyren ga inntrykk av å være et hasteprodukt, og vår tolkning er at bestemmelsen om å stille ut hengeren på IAA ble tatt på en sent tidspunkt. Med andre ord, hengeren er ferdigtestet og "brand new".

Hengeren så meget forseggjort ut og inneholdt endel smarte løsninger; blant annet var underkjøringshinderet på den ene siden avtagbart og fungerte som stige.

Den nye serien kalt X-Light er et supplement til standard-seriene "Universal" og "Mega". X-Light skal ifølge Schmitz Cargobull tilfredsstille to forskjellige målsettinger, maksimal nyttelast og optimert drivstofforbruk.

Å øke nyttelasten krever ubønnhørlig redusert egenvekt. Den "øvelsen" har Schmitz erfaring i, og når det gjelder den nye X-Light-serien, hevdes det at disse gardin-semiene er opptil 1200 kg lettere enn standardutgavene av seriene Universal og Mega.

Vektreduksjonen er et resultat av diverse tiltak både i chassis, påbygg og hjuloppheng med den nye utgaven av de lette ROTOS-navene. Rammen er laget av høykvalitetsstål, men det er brukt endel aluminium, blant annet i staker og i felgene.

Den nye X-Light-serien innehar et lastsertifikat som krever tilfredsstillelse av normen DIN EN 12642 (CODE XL). Når hengeren er korrekt lastet (i pakt med regelverket), kan hengeren tranportere gods uten ekstra lastsikringsmidler.

Når det gjelder gardinstoffet kan man for X-Light velge en ny utgave av duken som som kalles TARPOS+. Den er mer motstandsdyktig overfor varme og flammer, mot riftskader og er lettere å reparere.

De nye hengerne kan utstyres med alt Schmitz har av sikkerhetsutstyr, som for eksempel "tyverisikring".

De to lette utgavene av tippsemier, en med stålkasse (S.KI STEEL X-Light) og den enda lettere med alu-kasse, har Schmitz anstrengt seg for å gjøre kjent, og var selvfølgelig utstilt på Bauma 2010 nærmest ledsaget av fanfarer.

Stålutgaven veier 4920 kg og alu-utgaven bare 4460 kg. - Lett, ja, men usedvanlig stabile. Det må oppleves, så du må prøve dem, sa de til meg på Bauma.

De to er beregnet på hver sin bruk; stålutgaven på kort transportkjøring og hyppige lossinger, mens det er omvendt for alu-utgaven. Schmitz Cargobull er en god markedsfører så vi tviler ikke på at Schmitz-logoen blir å se på de tyske og kontinentale anleggsplassene ved siden av de andre veletablerte som for eksempel Meiller og Carnehl.

Schmitz sier potensielle kunder kan være sikre på at de to nye, lette tippsemiene er grundig testet både "laboratoriemessing" på fabrikken og i felttester.

En lignende overskrift har vi hatt i dette bladet to ganger før. Tradisjonsrike, 75 år gamle Kögel fikk problemer, måtte reorganiseres etter å ha vært i skifteretten, deretter refinansieres. Likevel, effekten av finanskrisen ble for mye, og Kögel var atter en gang insolvent.

Det resulterte i at selskapet Humbaur, også en hengerprodusent, kjøpte hele Kögel. Leser man pressestoffet fra Humbaur/Kögel i anledning IAA, og litt mellom linjene, kan man mer enn ane, at Kögels problemer på 2000-tallet også har vært (eller sågar først og fremst) et ledelsesproblem.

Det er nå over, for Ulrich Humbaur sitter selv i ledelsen. Det betyr etter alt vi vet at det er slutt på tull-ball hos Kögel. Ulrich Humbaur vet at hvis man bruker litt mindre enn man tjener, er man aldri blakk. Det forklarer hvorfor han under finanskrisen hadde penger til å kjøpe Kögel.

Kögel er vel for de fleste A&T-lesere mest kjent for flotte, ofte tydelig aerodynamisk optimeerte, semitrailere med skap eller kapell. I tidligere tider var maskinhengere en sterk side ved Kögel. Så ble trolig et "blåruss-argument" avgjørende for bestemmelsen om å kutte ut dette området. Nå kommer Kögels maskinhengere tilbake, uten å fortrenge de andre sterke Kögel-produktene.

På IAA viste Kögel at det igjen satses på dette området. Og det satses "moderne". Vekt og luftmotstand har alltid spilt en viktig rolle for Kögel, og i organisasjonen fins høy kompetanse på bruk av stål og aluminium, og man forstår forskjellen på bolt og sveis. Hos de nye produktene vil man finne at noen er boltet i stor uttrekning, mens andre er sveiset. Da er bruksområdet og størrelsen avgjørende, etter hva vi kan se. Men det er helt klart at hos "nye" Kögel brukes nå mye bolting.

Semitrailerne av Cargo-generasjon 2 fins i flere utgaver. Kögel selv hevder kunden vil finne den optimale løsningen uansett hva han skal bruke hengeren til.

På IAA ble det vist tre forskjellige varianter, blant dem Cargo Paper, med et egenutviklet sikringssystem (bilde). Rammekonstruksjonen er nyutviklet med variabel, eller flyttbar, ytterramme og flyttbare stolper ("kinegrip"). Hektetappen for svingskiva er flyttbar for å kunne tilpasses både 2-akslet og 3-akslet trekkvogn. Kögel har ny hjemmeside som forteller mer enn vi kan gjøre her (koegel.com)

Det er flere år siden en Dautel-representant uttalte at selskapet tenkte å bli representert i Norge. Så vidt vi vet, har det ikke skjedd. Men det går an å få kjøpt en Scania, eller en Mercedes-Benz levert fra fabrikk med Dautel påbygg. Begge har slik avtale med den tradisjonsrike påbyggeren.

Dautel viste sine nye, avanserte bakløftere, men vi velger å nevne de nye 3-veistipperne: Kassene med ulik karmhøyde leveres både med stål- og alukarmer. Det samme gjelder bakluka. Kassebunnen er laget av Hardox 450 med tykkelse 5 mm.

Dautel-ingeniørne har re-konstruert det helsveisede rammeverket under kassen, og det er blant annet blitt 3 cm lavere fra bakkenivå. For 3-akslede biler foreligger to kasselengder, 4,8 meter og 5,1 meter. For 4-akslede biler leveres tre lengder, 5,2 meter, 5,6 meter og 6,1 meter. Typenavnet angir lengden, for eksempel DK 3.48 står for Dautel Kipper 3-akslet, lengde 4800 mm.

Avtalen med Mercedes-Benz inkluderer Fuso Canter (bildet), og for en tid siden gjorde vi et lite nummer av at Mercedes-Benz Sprinter leveres "ex factory" med treveis-tipp fra Dautel.

Navnet Kässbohrer er det trolig bare bussfolk og kunder på tråkkemaskiner for skianlegg som har noe forhold til. Bussene (Setra) er borte fra Kässbohrers sortiment, men det er mye igjen, for nærmest alt som har med tyngre transportutstyr for lastebil fins på programmet.

Kässbohrers styrke er tank- og silohengere, lavbygde hengere for spesialtransport. Men det produseres også mange typer "normale" semihengere med skap eller kapell.

Det kan virke som om selskapet har en svak side på området PR via fagpresse. På IAA fantes ikke pressemateriale beregnet på fagpresse-journalister, bare en CD beregnet på kunder. Noen hyppig deltager på messer er Kässbohrer heller ikke. På Bamua var selskapet tilstede for først gang i historien i år. Det er litt pussig for en 100 år gammel hengerprodusent som tar mål av seg til å bli Europas største i 2010 på tank/silo og lavbygde spesialhengere for tungt og stort utstyr. I anledning Bauma 2010 var det laget en pressemelding, men ikke til IAA.

Vår hensikt her var bare å nevne selskapets eksistens, og vi viser to små bilder som illustrasjon.

Sitatet i mellomtittelen er hva 18-åringen Fliegl Trailer mener om seg selv. De kunne gjerne ha tilføyd ordet "oppfinnsom". Dessuten er Fliegl best av alle på PR og informasjon til Europas fagpresse.

Fliegl stilte ut relativt sparsommelig på Bauma 2010 tidligere i år. På IAA var Fliegls deltagelse massiv, både inne i hall og ute på friluftsområdet.

Av alle utstillingsobjektene på IAA nevner vi bare noen få. Hjemmesiden (fliegl.com) er meget god og gir fyldig informasjon om stort sett alt man trenger å vite dersom man er interessert.

Nesten alle Fliegl-hengerne utstilt på IAA hadde et Green Road-merke og en "plakat" ved siden av som fortalte hva den aktuelle hengeren kunne bidra med på miljø- og klimasiden. Det kunne være noe så enkelt som mer last, eller lavere luftmotstand, eller til og med LED-lys. Fliegl fikk skryt for dette, også av konkurrenter som medga at det var et smart påfunn.

Hvis man ønsker å korte ned på tiden det tar å løsne, eller feste/stramme en gardinside, har Fliegl en ny løsning. På førstnevnte operasjon, gjør man det med Quick Lock-systemet på halve tiden, på å feste/stramme noe mindre. Det blir minutter som på et år utgjør timer, bortimot en hel dag.

Systemet er i prinsippet enkelt som fot i hose. Under hengerkanten befinner det seg en rund stang med kroker som dukens stropper hektes fast i, eller slipper taket i, når stangen dreies. Systemet er utviklet og testet over tid til et nivå som gjør det kommersielt; det vil si fungerer pålitelig over tid.

En Mega gardin-trailer med et syv meter langt og ca. 25 cm dypt brønnparti beregnet på stålcoiler, tiltrakk seg oppmerksomhet. Man løfter opp lemmer i gulvet og frigjør brønnen, enten delvis eller helt. Det ble omtalt som en smart løsning. Gardinhengeren for stykkgods får en funksjon nummer 2.

Det kan sies at løsningen er mer aktuell i et bilproduserende land enn i Norge. Der kan for eksempel semitraileren gå med varer til Bauhaus i Duisburg og ta med seg tilbake stålplate-ruller til Volkswagen i Hannover. Lignende er mindre aktuelt i Norge hvor Finansdepartementet off the record har bestemt at i Norge skal det ikke foregå produksjon av biler drevet med forbrenningsmotor.

Forsiden nå