Her bygges norsk elbil

Her bygges norsk elbil

Se video av hva studentene i Revolve NTNU har fått til.

Revolve NTNU er en studentorganisasjon som hvert år bygger en «banebrytende racerbil». I de siste fire årene har studentene gått for en elektrisk løsning.

- Vi har ligget foran på elbil-teknologi i Norge. Vi laget Norges første elektriske racerbil i 2014 og i 2016 utviklet vi Nordens første elektriske firehjulsdrevne bil, sier PR-ansvarlig Sondre Audal i Revolve NTNU.

Torque Vectoring erstatter differensial

- I fjor ble det skrevet masteroppgave om elektriske motorer. I år jobber vi med en å få ferdig en prototype av denne. Motorene vi har kjøpt og brukt tidligere har klart å levere totalt 1300 Nm dreiemoment. Våre egenutviklede motorer vil kunne gi enda mer enn dette. 

Det jobbes i år med en masteroppgave om batteriets helse og «state-of-charge» ved NTNU. Denne metoden skal bli være mer nøyaktig, og ta hensyn til mer, enn dagens metode. Denne oppgaven har fått mye oppmerksomhet i internasjonale forskningsmiljø, ifølge Audal.

- Vår løsning med én motor i hvert hjul gir oss full kontroll over hver enkelt motor. Torque Vectoring - riktig dreiemoment til riktig hjul - er på mange måter en «smartere» og mer effektiv differensial. Med en fremtid som går mot elektriske løsninger vil torque vectoring ta over for differensialene, sier han.

Studentenes nye bil har også KERS (Kinetic Energy Recovery System), likt de fleste andre elbiler, som regenererer strøm når det bremses. Dette er energi som ellers ville gått tapt i varme.

Ettertraktede studenter

En av studentene som jobbet med batteripakken til bilen var også med på å utvikle Ampere, den første helelektriske fergen i Norge. En av de som var med på fjorårets bil fikk jobbtilbud hos BMW underveis i en av konkurransene.

Også lastebilnæringen følger med på, og gir støtte til Revolve NTNU:

Volvo Trucks Norge stiller med en Volvo FM til transport til konkurransene (Formula Student) rundt om i Europa for den firehjulsdrevne elektriske formel-bilen.

Forsiden nå