Slik virker det nye dekket som fyller luft selv.
Slik virker det nye dekket som fyller luft selv.

Her er dekket som fyller seg selv

Denne nyheten kan spare lastebileiere for millioner. Se video!

Ikke noe er så ødeleggende som et slapt dekk på en lastebil med 25 tonn i lasten. Dårlig trykk i et av dekkene kan i verste tilfelle være farlig, og uansett er konsekvensene høyere dieselforbruk og større slitasje på dekkene.

Goodyear har nå utviklet et dekk for tyngre lastebiler som selv holder orden på trykket. De såkalte AMT-dekkene (Air Maintenance Technology) ble viset på IAA, men er ikke tilgjengelige riktig ennå. Flåtetesting begynner først neste år.

AMT-dekkene fungerer slik at de selv fyller på luft når trykket er for lavt. Se illustrasjon øverst i saken for nærmere detaljer.

Se også video lenger ned, hvor AMT for personbil beskrives. Prinsippene er de samme for tunge biler.

Taper flere tusen

Ifølge Goodyear vil 10 prosent trykktap i ett dekk (psi) resultere i 1 prosent tap i antall kilometer pr. liten diesel. Det høres ikke så mye ut, men om du regner 160.000 utkjørte kilometer pr år, så blir det mye. Og husk på at en lastebil har flere dekk.

Goodyear påpeker også at 50% av alle lastebilhavarier på en eller annen måte har sammenheng med dekkproblemer. Langvarig kjøring med for lavt trykk kan dessuten føre til at dekket går varmt og går i stykker.

Forsiden nå