De tre vogntogee fra Giray Lojistik stod fortsatt på Taraldrud fredag ettermiddag.
De tre vogntogee fra Giray Lojistik stod fortsatt på Taraldrud fredag ettermiddag.

Her er svaret fra Statens vegvesen

Statens vegvesen avviser at de har noe ansvar for lasten som kom ulovlig inn i Norge på vei til Vegvesenets eget veiprosjekt.

Tre tyrkiske sjåfører har i ti dager stått fast på Taraldrud kontrollstasjon etter at de ble stanset av Statens vegvesen uten gyldige kjøretillatelser og kjettinger.

Over en uke tok det før det ble klart hvor lasten skulle. AT.no avslørte torsdag at de kraftige stålrørene i de tyrkiske semitrailerne var på vei til et utbyggingsprosjekt med States vegvesen som byggherre på riksvei 22 mellom Lillestrøm og Fetsund.

Varene var bestilt av underentreprenøren Kynningsrud gjennom Norsk Stål. Det er Sarpsborg Park & Anlegg som har hovedentreprisen på prosjektet etter avtale med Statens vegvesen.

Siden Statens vegvesen i dette tilfellet faktisk hadde stanset en ulovlig last som var på vei til seg selv, lurte vi i AT.no på hvor ansvaret for dette ligger.

Kort svar

Etter at vi tok kontakt med Statens vegvesen torsdag formiddag, fikk vi beskjed om å sende våre spørsmål på sms til kommunikasjonsrådgiver Einar Søberg. Som sagt så gjort:

«Jeg lurer i utgangspunktet på følgende:
Hvilke mangler hadde vogntogene?
Hvorfor måtte de tre vogntogene stå der så lenge? Var det vanskelig å ordne rett tillatelser etc gjennom transportselskapet, eller var det andre forhold?
Hvorfor tok de langt over en uke å finne ut hvor lasten de tre tyrkiske vogntogene hadde med seg skulle?
Hvem hadde ansvaret for å sikre at denne lasten kom til landet på forskriftsmessig måte? Var det kjøperen av varen (Norsk Stål), underentreprenøren (Kynningsrud), hovedentreprenøren (Sarpsborg Park & Anlegg) eller Statens vegvesen som byggherre på prosjektet? Eller ligger hovedansvaret på det tyrkiske transportselskapet, evt. produsenten av varene?
Hvordan sikrer SVV seg at entreprenører brukt på deres prosjekter overholder norske regler for transport?
Mvh
Øyvind Ludt
Anlegg&Transport»

Statens vegvesens svar i sin helhet.
Statens vegvesens svar i sin helhet.

Her er svaret fra Statens vegvesen i sin helhet:

«Hei. Regelverket innenfor byggherre setter krav til hovedentreprenører og underentreprenører men ikke leverandører. Kjøretøy manglet kjettinger og noen papirer og måtte skaffe det før de kunne kjøre videre»

Svaret kan vanskelig tolkes på annen måte enn at Statens vegvesen mener at de ikke har noe ansvar for fremføring av last til prosjekter i deres regi, så lenge det skjer via en leverandør, og ikke en entreprenør.

Understreker kravene

Det er altså Norsk Stål som har bestilt varene og som der med er leverandør. De innrømmer at dette har vært en kjedelig sak.

- Dette har vært gjort mange ganger tidligere med det samme transportselskapet uten problemer. Men vi må stille klare krav til at ting er i orden. Slik det har vært i denne saken har helt klart ikke vært bra nok, sier Tor Owe Sandkjernan i Norsk Stål til AT.no. Han er helt klar på at regler skal følges.

- En regel er en regel. De skal etterfølges. Vi har nå understreket overfor transportselskapet at de må påse at alt er i orden med fremtidige transporter, sier Sandkjernan.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Stål & Spesialtransport kjørte semitrailerne fra Taraldrud til Lillestrøm slik at lasten i alle fall kom fram.
Stål & Spesialtransport kjørte semitrailerne fra Taraldrud til Lillestrøm slik at lasten i alle fall kom fram.

Etter at de tre lastebilene fra Giray Lojistik ble stanset tidlig forrige uke, har det kommet ytterligere ni trailere fra selskapet til anlegget på rv. 22, og alle disse har hatt papirer og kjettinger i orden.

Lasten fra de tre som ble stanset på Taraldrud ble fraktet til rv. 22 av Stål og Spesialtransport på oppdrag fra Norsk Stål. Regningen blir sendt til Giray Lojistik.

Norsk Stål gjør nå det de kan får å få de tyrkiske bilene til grensa igjen, og trolig lar det seg ordne i løpet av helgen. 

Forsiden nå