Med eget inngangsparti ser smøretraileren ganske innbydende ut, tross de noe grelle svenske fargene, selvsagt.
Med eget inngangsparti ser smøretraileren ganske innbydende ut, tross de noe grelle svenske fargene, selvsagt.

Her er svenskenes nye «Valla-Scania»

Scania har utviklet et hemmelig våpen for det svenske skilandslaget.

Selveste Marcus Hellner sammen med sjefsmører Urban Nilsson foran traileren.
Selveste Marcus Hellner sammen med sjefsmører Urban Nilsson foran traileren.

Når Tour de Ski skøytes i gang i Oberhof i romjula, er for første gang den nye svenske smøretraileren fra Scania på plass i det internasjonale skisirkuset. Den nye traileren erstatter en tidligere modell som Scania utviklet sammen med det svenske skilandslaget i 2008.

Ettersom tiden har gått, har behovet for en større og mer moderne trailer økt, ettersom stadig flere svenske skiløpere hevder seg i toppen. Den nye bilen har plass til 12 arbeidsplasser for smørere, mot sju i de forrige, i tillegg til at plassen til ski og annet utstyr som brukes under testing er vesentlig forbedret.

Euro 6 - selvsagt

Trekkvoga foran traileren er en treakslet R440 med sekssylindret Euro 6-motor som gir 440 hk. Bilen er også utstyrt med automatgirsystemet Scania Opticruise, og Scania Active Prediction som analyserer hvordan veien ser ut foran bilen og kan tilpasse gir og hastighet deretter.

Semitraileren der arbeidsplassen til skismørere er, er 13,5 meter lang, og er bygget av Stockholm-selskapet Expomobil. I løpet av en halvtime etter ankomst ved arenaen, kan semien forvandles til en 70 m 2 stor arbeidsplass takket været et sinnrikt hydraulisk system med utvidbare vegger.

gulvflate på hele 110 m

Det kan her nevnes at SKAB neste år skal bygge en ny smøretrailer til det norske landslaget med en .

Sammenslått ser smøretraileren ut som et ganske vanlig Scania-vogntog.
Sammenslått ser smøretraileren ut som et ganske vanlig Scania-vogntog.

Plass til 2000 ski

Inne er det åtte faste og fire mobile arbeidsplasser og lagerkapasitet til 1000 skipar. Ved arbeidsplassene er det ventilasjonssystemer som skifter ut 800 liter luft i sekundet, slik at skismørerne unngår å bli skadet av kjemikaliene fra smøringen.

- Skismørere jobber ofte lange dager under stressende forhold. Avgassene fra skismurningen skaper et usunt miljø, som tidligere utsatte smørernes helse for fare. Derfor er det viktig for våre smørere å ikke sette helsen på spill, fysisk eller psykologisk. I 2008 fikk vi den første skismurningsbilen, som bedret arbeidsmiljøet enormt, og nå tar vi et nytt steg sammen med Scania, sier Urban Nilsson, sjefssmører for det svenske skilandslaget.

- Stolte

For Scania er det naturlig å samarbeidet med det svenske landslaget.

- Vier stolte av å være synlige sammen med det svenske langrennslandslaget, som fortsetter å høste internasjonal suksess og styrke seg. Spesielt godt er det at vi kan gi skismørerne et godt arbeidsmiljø, sier Scanias visepresident Erik Ljungberg.

- Smøreteamet har den samme viktige rollen i de aktive utøvernes suksess, som de ansatte ved Scanias verksteder har for våre kunders lønnsomhet i transportindustrien, sammenligner Ljungberg. 

Det er nesten vanskelig å tro at man befinner seg inne i en bil, når veggene er utslått.
Det er nesten vanskelig å tro at man befinner seg inne i en bil, når veggene er utslått.

Forsiden nå