Volvo-sjef Claes Nilsson og Gøteborgs ordfører, Ann-Sofie Hermansson var på plass da bilen ble vist.
Volvo-sjef Claes Nilsson og Gøteborgs ordfører, Ann-Sofie Hermansson var på plass da bilen ble vist. (Foto: Espen Braata)

Her er Volvos første elektriske lastebil

GØTEBORG (AT.no) Volvo Trucks viste torsdag 12. april for første gang sin batteridrevne lastebil.

Det var Gøteborgs ordfører, Ann-Sofie Hermansson, som fikk æren av å kjøre opp til Gøtaplassen da Volvo for første gang viste den nye batteridrevne lastebilen. Ved sin side hadde hun Volvo-sjef Claes Nilsson som var tydelig stolt over hva produsenten nå kan tilby.

Volvo FL Electric

  • En helt elektrisk lastebil for distribusjon, avfallshåndtering og andre bruksområder i bymiljøer – totalvekt på 16 tonn.
  • Drivlinje: 185 kW elektrisk motor, maks. kraft/130 kW konstant effekt, girkasse med to gir, mellomaksel, bakaksel. Maks. dreiemoment i den elektriske motoren: 425 Nm. Maks. dreiemoment i bakakselen: 16 kNm.
  • Energilagring: 2–6 litiumionbatterier, totalt 100–300 kWh.
  • Rekkevidde: Opptil 300 km.
  • Lading: Vekselstrømlading via strømnettet (22 kW) eller hurtiglading med likestrøm via CCS/Combo2 for opptil 150 kW.
  • Ladetid: Fra tomme til fulladede batterier: hurtiglading 1–2 timer (lading med likestrøm), nattlading opptil 10 timer (lading med vekselstrøm) med en maksimal batterikapasitet på 300 kWh.
  • De to første Volvo FL Electric-lastebilene tas i bruk av avfalls- og gjennvinningsselskapet Renova og transportfirmaet TGM.

Lastebilene ble lansert i januar. Selv om den første bilen har fått asfalt under hjulene i en offisiell sammenheng, vil ikke Volvo oppgi voldsomt mange detaljer om hvilke modeller, hvilke størrelser eller hvilken rekkevidde bilene vil få. Alle brikkene er ikke helt på plass ennå.

Iløpet av inneværende år skal nemlig de første referansekundene få biler til testing, men det oppgis at to av bilene skal gå i Gøteborg i Sverige. Først neste år vil Volvo Trucks starte med ordinært salg i Europa.

Dette er Volvos første batteridrevne lastebil. De ble vist frem i Gøteborg torsdag. Foto: Espen Braata

Teknologien Volvo benytter på de nye elektriske lastebilene er hentet fra Volvos busser. Volvo har helt siden 2010 tilbudt hybride løsninger, og de senere årene også helelektriske busser på batteri.

Begynner med de minste

Bilen Volvo viste i Gøteborg torsdag, var en Volvo FL renovasjonsbil. Denne var bygget på et 16 tonns chassis. Batteribilene skal kunne tilpasses med opptil seks batteripakker, avhengig av behov for rekkevidde.

Volvo har allerede kjørt sine batteridrevne lastebiler i test en stund i Sverige. Nå skal flere biler ut i test, og de første ordinære kundebilene vil bli produsert på nyåret.

Det er lagt ned mye ressurser i utviklingen av batterilastebilene. Volvo har blant annet vært med i et forskningsprosjekt i London for å utvikle støysvak og utslippsfri distribusjon.

Også i Volvos egen hjemby, Gøteborg, er det stor interesse for bysbarnets siste nyvinning.

Forsiden nå