Denne 300 meter lange strekningen av Losbyveien i Lørenskog blir dyr for en del bileiere. «Rekorden» til nå er 449.000 kroner for overlast på et vogntog. Denne lastebilen ble ikke kontrollert.
Denne 300 meter lange strekningen av Losbyveien i Lørenskog blir dyr for en del bileiere. «Rekorden» til nå er 449.000 kroner for overlast på et vogntog. Denne lastebilen ble ikke kontrollert. (Foto: Espen Braata)

Her risikerer sjåføren over 20.000 kroner i gebyr

Statens vegvesen hadde ikke vektkontroll da lastebilen kjørte her, så da gikk det bra. Men Vegvesenet har tatt inn over en halv million kroner på et par uker på denne veistrekningen i Lørenskog, Akershus.

September 2016 ble det innført tre tonn aksellastbegrensning på en strekning på ca. 300 meter av Losbyveien i Lørenskog. Det vil i praksis si at lastebiler ikke kan kjøre på den tretonnsbegrensede strekningen, selv tomme.

Likevel tar en del sjansen - slik sjåføren på bildet gjør. Men det kan bli dyrt dersom Statens vegvesens kontrollører er på plass med en mobil kontrollenhet. Det fikk vogntogeieren som fikk 449.000 kroner i overlastgebyr i slutten av september merke.

Det ble billigere for eieren av lastebilen som «bare» fikk en regning på 86.900 kroner.

Det er nokså tydelig skiltet at tyngre kjøretøy må ta en alternativ rute i Lørenskog.
Det er nokså tydelig skiltet at tyngre kjøretøy må ta en alternativ rute i Lørenskog. Foto: Espen Braata

Ca. 20.000 kroner i gebyr uten last

I løpet av en toukers-periode fra den første bilen ble stoppet 28. september, er i tillegg to andre lastebilereiere tildelt gebyr for at deres lastebiler har hatt overlast på Losbyveien. Den ene lastebilen som ble kjørt tom fikk et overlastgebyr på ca. 20.000 kroner.

Lastebilen på bildet, som ikke ble kontrollert av statens vegvesen, har en egenvekt på over elleve tonn og ei krok-kasse. Dersom kassa er tom blir det likevel fort over 20.000 kroner i overlastgebyr dersom man tar utgangspunkt i Forskrift om gebyr for overlasting og Forskrift om gebyrsatser for overlasting med kjøretøy på offentlig veg. Dersom det i tillegg er last i kassa kan man legge til 700 kroner per 100 kg ekstra.

Tre tonn begrensning kun en retning

Lørenskog kommune har godkjent arbeider med legging av nye rør som blir til hinder for å bruke det ene kjørefeltet. AT.no har fått opplyst at det var et forslag om at strekningen på 300 meter skulle lysreguleres, med ett kjørefelt. Statens vegvesen, Trafikkavdelingen i Akershus, droppet lysreguleringen for å hindre forsinkelser i busstrafikken i området.

- Dermed er det bygget et midlertidig kjørefelt i grøfta på over 200 meter av Losbyveien fra Finstad/Losby mot Rolfsrud. Dette er bygget over rørene som skal erstattes med nye rør, men som fortsatt er i bruk. Derfor er det innført maksilalt tre tonn aksellast i dette kjørefeltet, sier Aud Fjerdingby ved trafikkavdelingen.

Motsatt vei er det ikke innført ekstra begrensinger, da dette feltet er på det eksisterende veilegemet.

Dette er lov. Lastebilen på bildet kjører lovlig. Det midlertidige kjørefeltet på Losbyveien mot Losby går på det opprinnelige veilegemet.
Dette er lov. Lastebilen på bildet kjører lovlig. Det midlertidige kjørefeltet på Losbyveien mot Losby går på det opprinnelige veilegemet. Foto: Espen Braata

Bussene får kjøre

Fjerdingby opplyser til AT.no at prosjektet skal være ferdig 1. juni 2017. Så innen dette skal arbeidene være utført og veien settes tilbake til sin opprinnelige stand.

Det kjører relativt mange rutebusser i området. Disse har lov til å kjøre på strekningen med tre tonns aksellast-begrensning, til tross for at de kan ha en totalvekt på 20 tonn.

Forsiden nå