Mercedes-Benz feiret sine 125 år med egen “motorvei” og tilhørende bilmiljø.
Mercedes-Benz feiret sine 125 år med egen “motorvei” og tilhørende bilmiljø.

Herning vitner om bedre tider

17.520 besøkende og 260 utstillere er de strategiske tallene for utstillingen "Transport 2011" som ble arrangert i Herning i Danmark fra 6. til 9. april. Det er tegn til bedre tider i transportbransjen internasjonalt.

Den danske transportminister, Hans Christian Schmidt, var inne på dette da han foretok den offisielle åpningen av messen. - Selv om den økonomiske krisen ikke er avblåst ennå, synes jeg at Transport-messen er et tegn på at vi går mot mer positive tider, sa han.

Siste gang Transport gikk av stabelen var i 2007. Neste skulle ha vært i 2009, men den ble først utsatt til 2010 og deretter til i år på grunn av de dårlige internasjonale konjunkturene.

Antall besøkende var klart færre enn i 2007. Likevel gir tungbilimportørene uttrykk for en unison tilfredshet. - Når man vet hvilke problemer transportbransjen har vært oppe i, er besøkstallet tilfredsstillende, sier Gunni Mikkelsen som er adm. direktør i Iveco Scandinavian Operation og formann for Lastbilimportørene. Han poengterer dessuten at en stor andel av de besøkende har vært beslutningstagere. A&T traff imidlertid også mennesker som stilte spørsmål om fremtiden for slike utstillinger.

Utdanning

Transportmessen fokuserte sterkt på konferanser og utdanning. Konferansene gikk stort sett på dansk samferdsel, bytransport, skatter og avgifter, kjøre- og hviletider og fremtidig transportvekst i Danmark, alle med et sterkt innslag av politikere.

Innenfor utdanning var det temaer omkring de fleste sider ved å være bileier og sjåfør. Videre ble det i betydelig grad fokusert på IT og bruk av flåtestyringssystemer. Alt tyder på at biltransporten står overfor en sterk satsning på dette området, noe også selve messen bar preg av (se egen artikkel). Et kjærkomment og sikkert nyttig innslag var en egen sikkerhetskampanje for barn mellom 8 og 12 år, hvor barna blant annet fikk lære om hvor lite sjåføren ser av små mennesker i umiddelbar nærhet av lastebilen. Kanskje kan slike kampanjer bidra til færre alvorlige påkjørsler av de minste trafikantene. For de noe eldre unge ble det også arrangert dansk mesterskap for transportlærlinger.

Iveco

Innenfor området nyttekjøretøy er vi tilbøyelig til å utpeke Iveco-standen til messens mest informative. @%:Trekkplasteret var, som på IAA ifjor høst, konseptbilen Iveco Glider (se egen artikkel). Men også for kjøretøy som kan anskaffes i dag, var det litt av hvert å se på. Det ekstra drivstoffgjerrige Stralis-varianten Ecostralis ble for første gang vist i Norden. Som kun to-akslet trekkvogn har den imidlertid begrenset interesse for norske brukere, med mindre Iveco skulle velge å produsere den også i tre-akslet utførelse, slik MAN nå vil gjøre med sin øko-variant.

Iveco fokuserte også på natur- og biogass, og viste både en 12-tonns Eurocargo og en Ecodaily (3,5 - 7,0 tonn) for slikt drivstoff. Iveco har flere natur-/biogassmotorer på programmet, og også Stralis kan leveres med gassmotor. Mens vi er inne på miljøsiden, passer det også å nevne at Iveco stilte ut sin Ecodaily Electric, som med ren elektrisk drift har en rekkevidde på opptil130 kmved bykjøring med full last.

Av sine mer konvensjonelle kjøretøy viste Iveco for første gang i Norden sitt nye flaggskip i Ecodaily-serien, 7-tonneren70Cmed en 3,0-liters EEV-motor på 170 hk. Her er det snakk både om Twin Turbo og partikkelfilter. Stralis med fire aksler og trippelboggi bak er en ny versjon for 32-tonns totalvekt. Både fremre og bakre aksel i boggien er løftbare og har hydraulisk styring.

Fiat

Vi holder oss i Italia. Fiat fokuserte selvsagt sterkt på Årets varebil, Doblò. Dessuten fant vi en verdensnyhet på standen, Doblò pickup, eller Fiat Doblò Work Up, som er den fulle betegnelsen. Den fabrikkproduserte pickupen har en totalvekt på bare2505 kg, men har likevel en nyttelast i overkant av ett tonn. På planet er det plass til tre europaller. Hvis man ikke trenger lukket varerom, har man her et kjøretøy som absolutt gir rimelig transport.

MAN

TGX EfficientLine har vært vist før og har ikke vært særlig interessant for det norske marked ettersom den kun har vært levert som to-akslet trekkvogn. Til høsten skjer det imidlertid en endring på det. Da blir økonomimodellen også levert som tre-akslet trekkvogn og tre-akslet langchassis. Da bør også norske brukere fatte interesse i en tid hvor drivstoffet blir stadig dyrere. EfficientLine har som standard den automatiserte girløsningen MAN TipMatic, som sikrer at også mindre rutinerte sjåfører kan kjøre økonomisk.

Videre finner vi takspoiler og sideskjørt, dekktrykkovervåkning (TPM) for å sikre riktig dekktrykk, lettrullende energidekk, kjørelys som krever mindre strøm, trykkluftstyring (APM = MAN Air pressure management), samt at det er foretatt en vektoptimering som gir noe høyere nyttelast. APM hadde Norden-premiere i Herning. Det er en innretning som automatisk stanser kompressoren når det ikke trengs tilførsel av luft.

Mercedes

Mercedes-Benz fyller 125 år i år. Det ble feiret med en gedigen stand bygd opp som en motorvei med et bymiljø rundt og hvor kjøretøyene var satt inn i sin rette sammenheng. Nyhetsmessig var det ikke mye å hente. De nye Euro 6-motorene er lansert og tidligere omtalt, men var ikke på Herning. De kommer i en ny tung serie biler som naturlig nok heller ikke var der.

Interessant var det å se at terrenglastebilen Zetros var til stede på utstillingen. Den kiler seg inn mellom Unimog og allhjulsdrevne Actros. Den går altså inn i en nokså smal nisje, men for eksempel kraftutbyggere og andre som ofte trenger gode terrengegenskaper kan ha nytte av den. Det skal være solgt noen få eksemplarer i Danmark.

Også den helelektriske Vito E-Cell var til stede på standen. De første eksemplarer av verdens første serieproduserte, batteridrevne varebil er trolig i drift i Danmark når dette leses. E-Cell kan leveres med motoreffekt på 60 eller 70 kW, og maksimal rekkevidde er oppgitt til130 km.

Hos Mercedes-Benz fant vi en liten pussighet. Actros tungtrekker er ingen nyhet. Vi hadde omtale av den i A&T nr. 11/2010. Men informasjonen ved siden av bilen stusset vi over. Referert ordrett sto det på dansk: "6-sylindret rækkemotor på15,9 liter. 480 kW (653 hk) v/2200 o/min, 3000 Nm v/1080 o/min". Actros leveres kun med V-motorer, hvorav tungtrekkeren bare er å få med den kraftigste V-åtteren med nettopp de ytelsesdata som er nevnt ovenfor. Men det gjelder også den kraftigste rekkesekseren som kommer i Euro 6-utførelse, og som har et volum i underkant av16 liter. Altså sto vi her enten overfor en Actros tungtrekker som skulle testes med den kommende Euro 6-motoren, eller så hadde noen hos Mercedes-Benz i Danmark rett og slett skrevet en merkelig feil. Den danske Mercedes-representanten vi snakket med bedyret at det siste var tilfelle. Men plakaten var hverken rettet opp eller fjernet mange timer senere!

Scania

Også Scania annonserte jubileum, men da et kvart sekel mindre enn Mercedes-Benz. Her var det snakk om 100 år siden den første bussen fra den svenske produsenten. Scanias Euro 6-motorer er omtalt i egen artikkel.

Volvo

Så godt som samtlige modeller ble vist på fire forskjellige stands ute og inne. Volvo hadde blant annet med seg en lastebil drevet med kombinasjonen metan og diesel, samt sin nye tungtrekker. Begge er tidligere omtalt hos oss.

En nyhet i Herning er imidlertid den nye enkeltreduserte bakakselen (uten navreduksjon) RSS1360. Den er godkjent for vogntogvekter opptil 60 tonn og dreiemoment opptil 3150 Nm. Akselen bør gi en liten drivstoffbesparelse for de tyngste vogntogene i Norden. Den ble vist på en FM, man kan også leveres på FMX, FH og FH16.

Forsiden nå