Herreknecht skal etter all sannsynlighet levere TBM-ene som skal drive Follobanen. Innfelt er TBM-en som samme firma har levert til Skanska og som skal drive Ulriken-tunnelen.
Herreknecht skal etter all sannsynlighet levere TBM-ene som skal drive Follobanen. Innfelt er TBM-en som samme firma har levert til Skanska og som skal drive Ulriken-tunnelen.

Herrenknecht også på Follobanen

De fire TBM-maskinene som skal brukes på Follobanen vil bli levert av Herrenknecht.

Herrenknecht fikk kontrakten om leveranse av TBM-maskin til Ulriken-tunnelen. Signalene A&T fikk på WTC-konferansen i Dubrovnik tyder på at Herrenknecht også skal levere alle fire TBM-maskinene til Follobanen.

Les saken: Ulriken-TBM overlevertDUBROVNIK (AT.no) Dette bildet gjør prosjektleder Hans-Egil Larsen stolt.

Disse maskinene vil ha borhoder på like under ti meter i diameter.

Det er italienske og spanske Acciona Infraestructuras S.A. og Ghella S.p.A. som skal drive to separate tunnelløp (to TBM-maskiner i hver retning) på ca. 19,5 km hver mellom Oslo og Ski. Kontrakten er på formidable 8,7 milliarder kroner. Normalt koster TBM-maskinene et sted mellom 10 og 12 prosent av total kontraktssum.

Herrenknecht ble også valgt som leverandør av TBM-maskin til driving av 7,8 km jernbanetunnel i Ulriken-fjellet. Maskinen er 9,3 meter i diameter, er 155 m lang med bakrigg og veien 1600 tonn.

Denne maskinen ble nylig overlevert til entreprenør JV Skanska Strabag som vant kontrakten på 1,3 milliarder kroner. Maskinen er ventet til Bergen i august og kommer med båt. Deretter skal den monteres, en jobb som tar ca. fire måneder.

 

 

Forsiden nå