Fronten buer ned og er kortere enn forgjengerens. I tillegg er lastekapasiteten økt til 24 m3 (40 tonn). Høyde på karmene er 3164 mm. Også førermiljøet er kraftig forbedret, blant annet med støynivå på 72 dB(A).
Fronten buer ned og er kortere enn forgjengerens. I tillegg er lastekapasiteten økt til 24 m3 (40 tonn). Høyde på karmene er 3164 mm. Også førermiljøet er kraftig forbedret, blant annet med støynivå på 72 dB(A).

Hesselbergs dumper-nyhet

Hesselberg Maskin presenterte den nye Komatsu-dumperen HM400-3 som en «blank nyhet» på årets Fjellsprengningskonferanse.

Salgs- og markedsdirektør Thomas M. Edvardsen fikk dermed en «flying start» hos fjellsprengerne, og han håper dumperen vil ta godt for seg i fremtiden.

- Vi skal ha samme markedsandel for dumpere som vi har på de andre produktene, sier Edvardsen til Anlegg&Transport.

Sammenlignet med forgjengeren HM400-2 er den nye nesten ikke til å kjenne igjen. Spesielt endret utvendig er fronten som buer ned, og er nesten 20 cm kortere enn forgjengeren.

- Komatsus rammestyrte dumpere har sett gammeldagse ut. Nå er alt nytt, sier Edvardsen.

Helt nytt

Han fikk klarsignal fra Komatsu til å snakke om den nye dumperen dagen før konferansen, og mistet dermed muligheten til å trykke opp plakater og brosjyrer for dumperen med 33,7 tonn i egenvekt.

- Lastekapasiteten på dumperen er økt fra 36 til 40 tonn sammenlignet med forrige modell, samtidig som dieselforbruket reduseres med 10%, sier Edvardsen.

I brosjyremateriellet fra Komatsu opereres det med hele 14,2% lavere dieselforbruk på det beste. Forbruket er selvfølgelig nært knyttet opp mot kjøreteknikk, terreng, dekk etc.

Ny motor

Motoren, en Komatsu SAA6D140E-6 (353 kW, 473 hk), tilfredsstiller utslippskravene Steg IIIB uten bruk av AdBlue. Rask akselerasjon, høy transporthastighet og høyt dreiemoment ved lave hastigheter, er noen av stikkordene for motoren.

90% partikler og sot fanges opp i Komatsus egenutviklede partikkelfilter. Motoren har samme eksosresirkuleringssystem (EGR) som i en rekke andre Komatsu-maskiner. Dette reduserer NOx-utslippet slik at det er innenfor Steg IIIB-kravene.

Motoren har variabel turbo, filter på innånding fra bunnpanna, høyere innsprøytningstrykk og dieselpartikkelfilter.

Den nye dumperen har 34% forbedret bremse-/retarderkapasitet i forhold til forgjengeren. Dette bidrar sammen med «Dantotsu Traction Control System» til økt sikkerhet, bedre fremkommelighet i kupert terreng og på dårlig underlag, samt bedre førermiljø.

Lavt støynivå

Støynivået er redusert til 72 dB(A) inne i hytta. Det lave støynivået tilskrives flere faktorer, men et par viktige årsaker er den nye hydraulisk drevne vifta og redesign av kjølesystemet.

Hytta har også en rekke forbedringer. Luftfjæret førersete, tiltbart ratt og god sikt i alle retninger, gjør den nye Komatsu-dumperen til en god arbeidsplass. Det er også et nedfellbart sete i hytta for plass til passasjer.

Hjelpemidler

Føreren har mange hjelpemidler å støtte seg til for å produsere effektivt til lave kostnader. «Eco Guidance» bidrar til full oversikt for drivstofforbruk, også i «real time». Føreren får dermed en indikasjon på om han/hun er for ivrig med gasspedalen. Historikken lagres i systemet for rapportering, dokumentering og gir grunnlag til forbedring.

Oljefiltre til gir- og bremsesystem er lavt plassert med tilgjengelighet fra bakkenivå. Hytta er tiltbar for enkel tilgang for service på motor og girkasse.

PS:
Den mindre dumperen i samme serie, HM300-3, er tilgjengelig på lager i Europa. 400-dumperen kan leveres i februar, opplyser Edvardsen.

 

Forsiden nå