Nasta-mekanikerne som har montoret Hitachi-graveren på lekteren, fra høyre Jon Petter Nilsen (formann), Jan-Ivar Ibsen (prosjektleder), Thomas Ekenes, Frode Nordfjellmark, Aksel Lie Bonstad, Jan Nordby og Paul Tutvedt.
Nasta-mekanikerne som har montoret Hitachi-graveren på lekteren, fra høyre Jon Petter Nilsen (formann), Jan-Ivar Ibsen (prosjektleder), Thomas Ekenes, Frode Nordfjellmark, Aksel Lie Bonstad, Jan Nordby og Paul Tutvedt.

Hitachi-kjempen seileklar

Hitachi-kjempen til Secora AS har mønstret på. 250-tonneren står nå støtt i baugen på gravelekteren "Transport 052", klar for mudringsoppdrag. Det første oppdraget er en liten jobb på 4000 m 3 i Larvik havn der monteringen av den store bakgraveren ble påbegynt i november.

Den nye EX2500 på 250 tonn er den største Hitachi-graveren Nasta AS (tidligere Nanset Standard) noensinne har levert (A&T nr. 9/2010). Allerede i mars ifjor ankom gravekjempen Nasta-anlegget i Larvik fordelt på et 50-talls kolli. Arbeidet med å skreddersy mudringskjempen etter Secoras ønsker ble påbegynt straks, og Nasta Spesialproduksjons dyktige mekanikere og sveisere har gjort en glimrende jobb.

Får til alt"

Det sa prosjektdirektør i Secora AS, Reidar Samuelsen, da han 18. februar overtok tenningsnøkkelen til maskinen av salgssjef Henrik Anholt, Nasta AS. Maskiningeniør Per Ove Nilsen i Secoras datterselskap, Secora Maskin AS (Svolvær), var også til stede ved overleveringen. Han har ledet Hitachi-prosjektet fra dag én og fulgt ombyggingen og monteringen av maskinen helt frem til sjøsettingen i Larvik. - Et godt samarbeid og et imponerende resultat. Nasta-spesialistene med Jan-Ivar Ibsen i spissen, får til alt, sier Nilsen.

Slanket med 60 tonn

Jan-Ivar Ibsen er leder for Nasta Spesialproduksjon og er "arkitekten" bak endringene og ombyggingen av Secoras nye storgraver. Før Hitachi-maskinen kunne monteres i baugen på den56 mlange og14 mbrede gravelekteren, måtte 250-tonneren gjennom en slankeprosess. Bakgraveren er nemlig fastmontert uten undervogn, det innebærer et "vekttap" på ca. 60 tonn.

20 meters dybde

En tyngre maskin med20 mmudringsdybde har vært to av Secoras hovedkrav til den nye Hitachi-maskinen som erstatter en 11 år gammel Komatsu PC 1800-6 (145 tonn u/understell) med 26.000 timer på telleren og mudringsdybde på15 m.

Hitachi-graverens mudringsdybde på 20 mer oppnådd ved at standardbommen på 9 mer forlenget til 13,5 m, samt at Nasta-spesialistene har laget ei stikke på 11,5 m. I tillegg er det konstruert ei stikke på 7,5 m, samt at standardstikka på 4,2 mfølger med på lasset. Det gjør også ei spesialkonstruert og engelskprodusert MST-skuffe på 8 m 3.

Cummins på 1400 hk

Secoras nye mudringskjempe på ca. 190 tonn, har en50 liters16-sylinder Cummins-motor på 1400 hk, og maskinens hydraulikkapasitet er 4x375 l/min. Denne kraftpakken har nok muskler til å hanskes med oppgavene bakgraveren settes til. Blant annet skal maskinhydraulikken betjene hev-/senkfunksjonen av gravelekterens tre støttebein på31 meter.

Før gravelekteren (mudderapparatet "Transport052") på 888 tonn (bygd i Russland i 1998), la til kai i Larvik, var den innom et verft i Sverige hvor det ble bygget på en ekstra pongtong for å øke oppdriften på grunn av Hitachi-graverens vekt.

Skreddersøm

Nasta Spesialproduksjon ble opprettet for 4-5 år siden og skreddersyr maskinløsninger etter kundens ønsker. I løpet av de siste fem årene har avdelingen levert ca. 20 spesialbygde gravemaskiner for båtmontering.

Hele Norden

Secora AS som har hele Norden som arbeidsområde, er spesialister på blant annet utdyping av havner, farleder, bygging og vedlikehold av kaianlegg, undervannssprengning og miljømudring. Selskapet ble etablert i 2005 da Kystverkets produksjonsenhet ble skilt ut i eget aksjeselskap (eies av Nærings-/handelsdepartementet).

Forsiden nå