Gustav og Ole Fridtjof Normann synes Hitachoo er en artig fyr.
Gustav og Ole Fridtjof Normann synes Hitachoo er en artig fyr.

Hitachoo er en hit hos barn og foreldre

Gustav Strand Normann (4) fra Snertingdal skal bli gravemaskinfører som sin far, Ole Fridtjof (28).

Fornøyde møtte de Hitachoo-teamet på Vegmuseet på Lillehammer, der det forleden ble arrangert familiedag. Av de 4000 besøkende var svært mange innom og hilste på Hitachoo, og fikk seg en fiskepinne eller to i go’været.

Og fireåringen satte seg godt til rette i Hitachoo, og dro i de spakene han rakk frem til. Etter hvert ble han så tissetrengt at han måtte gi opp «gravingen» til fordel for de helt nødvendige oppgavene.

- Jeg hadde ikke hørt om Hitachoo før vi ankom Vegmuseet. Mens de fleste store anleggsmaskinfirmaene markedsfører seg med små modeller så tar Nasta det litt lenger. Med Hitachoo tar Nasta den kommende generasjonen på alvor, sier Normann. Sønnens møte med Hitachoo er han sikker på vil sitte i bakhodet lenge.

- Han snakket om Hitachoo før han skulle legge seg for kvelden, sier pappa Normann.

Selv kjører pappa Komatsu. Han har tidligere kjørt andre maskintyper, men aldri Hitachi.

- Jeg har i grunnen ikke så «religiøst» forhold til maskintype som mange andre. Jeg kjører den maskinen jeg får, sier Normann, som til daglig jobber for Gjerdalen Entreprenør.

Et univers

- Da Pekka Lundefaret ønsket seg en gravemaskin til Johnny Virker-universet, og det skulle utgis en barnebok der en liten gravemaskin møtte Johnny Virker, slukte vi agnet raskt, sier Tom Johansen, administrerende direktør i Nasta.

- Hitachoo er en god tilnærming overfor neste generasjonen anleggsmaskinførere. Humor, hyggelige opplevelser og null kjøpepress var en forutsetning, og det har Hitachoo på alle måter levd opp til, sier Johansen.

Det er mange som har lest boka «Hitachoo møter Johnny Viker». Da Hitachoo-teamet besøkte Vegmuseet ble det også solgt flere bøker, men mange hadde boka fra før. Dermed var det nok gjensynet med den ekte Hitachoo, og fiskepinnene hans, som falt best i smak.

- Det var fantastisk stemning her i dag, selvsagt med den lille gravemaskinen i sentrum, sier Pekka Lundefaret.

Sammen med Hege Haldammen og Kristoffer Myrvang stekte Pekka fiskepinner på høytrykk i fire timer.

- Jeg tror det gikk med 25 kg, sier Pekka.

Stopper ikke her

Nasta er allerede i full gang med å forberede Vei og Anlegg 2018 som går av stabelen på Hellerudsletta i mai neste år. Der blir Hitachoo igjen et selvfølgelig innslag.

- En ny bok er på beddingen, og mye mer moro er under planlegging. Hitachoo var med for to år siden, og har etter det vært rundt omkring i Norge. Han gjør en super jobb for oss, og bidrar med sitt kloke og vennlige vesen til å gjøre anleggsbransjen litt mindre macho. Det er mange fedre og sønner på våre messer og de stortrives i selskap med Hitachoo, sier Johansen.

- Morsomt

Markedsførere er begeistret for konseptet:

- Uten å vite mye om bransjen dere driver i, må jeg si at denne formen for markedsføring er morsom og annerledes, sier Morten Polmar i Try reklame.

- Annerledes og spennende markedsføring. Når dette er en del av en markedsstrategi, hvor den andre delen framstår mer seriøs, synes jeg tiltaket er flott. Å uttale meg om det fungerer som en kjøpsutløser, kan jeg selvfølgelig ikke si, sier Lars Erling Olsen, leder for Institutt for markedsføring ved Høgskolen Kristiania.

Forsiden nå