FØRST I NORGE: Erik Samuel (til høyre) er først i Norge med Kramer 8105 hjullaster med luftbremser og traktorregistrering. Leverandør er H&H Maskin og Tom Erik Huuse.
GØY PÅ LANDET: Den nye hjullasteren satt opp med Muldy-henger, på gården hos Samuel Miniprosjekt AS.

Hjullaster-traktor snur på en femøring

Kramer 8105 har styring på alle fire hjul. Nå kommer hjullasteren også med luftbremser og kan registreres som traktor.

Det er Samuel Miniprosjekt AS på Nesodden som har kjøpt den allsidige maskinen.

- Kramer’n erstatter en hjullaster og en traktor. Nå skal den brukes til alt, over alt, humrer Erik Samuel som er kjent for å ta jobber der andre ikke kommer til.

Kramer 8105 er bare 1920 mm bred, men har likevel 100 hester under «panseret». Utstyrt med luftbremser og registrert som traktor, kan maskinen trekke henger med inntil 14 tonn.

Firehjulsstyrt

Samuel er den første i Norge som går for varianten med luftbremser. Maskinen kommer ferdig typegodkjent og med fabrikkmontert hengerfeste fra Tyskland.

- Med dette ekstrautstyret utvides anvendelsesområdet kraftig. Kramer-dumperne er fra før firehjulsstyrte, og de er i egen klasse når det gjelder manøvrering på trange plasser, sier Kramer-importør Tom Erik Huuse i H&H Maskin.

Hjullasterne har forhjulene montert i rammen, mens bakakselen er pendlende. Det betyr at maskinen alltid har fire hjul i bakken. Dette gir også mulighet for sideveis forflytting, såkalt «krabbestyring».

- Oversikten fra hytta er også veldig bra i disse maskinene, og overlegen sammenlignet med leddstyrte maskiner, sier Huuse.

Over 40 grader

Samuel, som altså er ekspert på små områder, brygger gjerne steinmurer, brygger og lignende i vannkanten på nesoddlandet og eller i østlandsområdet. Etter en kort ferie, skal han og den nye hjullasteren i gang med en smådramatisk jobb på Flaskebekk:

- Vi skal kjøre inn store steiner på små veier der lastebil ikke kommer til, flere steder med noen og førti graders helling. Perfekt for denne maskinen! sier han.

Kramer 8105 har en arbeidsvekt på 5650 kg og drives av en Deutz-motor med effekt på 74,4 kW/100 hk. Tipplast i skuffe er ca. 3,6 tonn, ifølge H&H Maskin.

Toppfart er 20/40 km/t anlegg/vei.

Forsiden nå