Ved det nye Oldtimer-anlegget i Hannover restaureres gamle Transportere. Hvor mye som skal gjøres, og hvor mye man vil investere i sin gamle bil, er opp til kunden å avgjøre.
Ved det nye Oldtimer-anlegget i Hannover restaureres gamle Transportere. Hvor mye som skal gjøres, og hvor mye man vil investere i sin gamle bil, er opp til kunden å avgjøre.

Holder liv i drømmene

Lukk øynene. Du er på veien i solfylte California sammen med venner. Vinduene er åpne, og den varme luften fra Stillehavet virvler i håret ditt som en løpsk hårtørrer. Dere kjører en strøken «hippiebuss» med surfebrettet på taket, og Beach Boys gjør alt de kan for å presse tonene ut fra sprakende høyttalere.

Det er kanskje denne drømmen Volkswagen håper å holde liv i med det nye Oldtimer-anlegget i Hannover i Tyskland.

I 2007 ble virksomheten Volkswagen Commercial Vehicles Oldtimers etablert. Her ble gamle Transporter-modeller rustet opp til å se flunkende nye ut. Siden etableringen for fem år siden er mer enn 100 biler restaurert. Disse dannet en sjeldent stor samling av «kvalitets-hippiebusser» under åpningen av det nye 7000 m2 store Oldtimer-anlegget i Hannover i mars.

- Det har skjedd mye siden Oldtimers ble etablert som egen avdeling i 2007, og vi trengte mer plass. Nå ønsker vi å utvide tjenesten slik at eksterne kunder kan restaurere sin historiske «Bulli» hos oss, sier Harald Schomburg i Volkswagen nyttekjøretøy. Tyskerne kaller den runde legendariske bilen Bulli.

Eget team

For mange mekanikere i Volkswagen-systemet er det en drømmejobb å få bruke hendene sine på de gamle Transporter-bilene. Foreløpig er det bare plass til 13 av dem ved anlegget i Hannover.

Alt som skal utføres av arbeid, er nøye planlagt av Volkswagens representanter og den aktuelle kunden. Ingen jobber er like, og kunden gir klarsignal for hvor omfattende restaurering bilen skal få.

Alt kan utføres ved Hannover-verkstedet, karosseriarbeid, lakkering, overhaling av motor og drivlinje og interiør. Volkswagen legger ikke skjul på at dette er kostbart arbeid, og regningen for å få en gammel legende til å skinne igjen kan havne på 100.000 euro (ca. 800.000 kroner) om man skal ha «alt gjort». Alt arbeid dokumenteres underveis med bilder.

At denne avdelingen er etablert, sier mye om bilens historie. De første skissene til T1 ble laget allerede i 1947 og representerte i mange tiår en kultur og levestil det snakkes om fremdeles. Det produseres fortsatt Transportere med den gamle runde designen i Brasil, selvfølgelig med andre krav til sikkerhet og utslipp enn i pionerdagene. De fleste i den voksne delen av befolkningen har et forhold til bilen/varebilen/minibussen - uansett om det er stolte eller mindre stolte øyeblikk man husker best.

Norge

Anita Svanes hos den norske Volkswagen-importøren Harald A. Møller, utelukker ikke at også "norske" Transportere vil bli rustet opp ved anlegget i Tyskland.

- Dette er så nytt at det er for tidlig å si noe om vi kommer til å markedsføre tilbudet i Norge. Men det finnes mange fine gamle Transportere i Norge, og jeg utelukker ikke at noen av dem kan havne her i Hannover, sier hun.

Om tilbudet ikke videreformidles via Harald A. Møller, er selvfølgelig tilbudet åpent for enhver som ønsker å ruste opp sin gamle «hippiebuss» i Hannover.

 

Forsiden nå