Messegeneral Roald Johannesen ble spøkefullt omtalt som ”The rainman” på åpningsdagen, men etter avviklet utstilling ble det plusspoeng i protokollen.
Messegeneral Roald Johannesen ble spøkefullt omtalt som ”The rainman” på åpningsdagen, men etter avviklet utstilling ble det plusspoeng i protokollen.

Høydepunkter i Haugesund

To forhold var på alles lepper og preget MEF-utstillingen Anlegg 2011 17.-19. juni på Haugland Travpark i Haugesund: Den tragiske sykkelulykken som krevde Trygve Stangelands liv og storordren på et 20-talls maskiner Vassbakk & Stol AS hadde plassert hos Volvo Maskin.

Meldingen om Sola-entreprenør Stangelands sykkeluhell ble mottatt med vantro og overskygget nesten det trøstesløse været åpningsdagen, men etter hvert som været bedret seg og store skarer av skuelystne entreprenører troppet opp, kom utstillingen over i normal gjenge.

Selv om de fleste regnet med at alle maskintekniske nyheter allerede var presenter på MEFA i Trondheim i slutten av mai, ble det noen interessante dager på Haugland Travpark.

- Det viser seg at banen tålte regnet åpningsdagen og at stemningen blant utstillere og besøkende var god, sier messegeneral Roald Johannesen, distriftssjef i MEF. - Vi hadde vel 60 utstillere på lista og fikk noen tusen besøkende. At det var mulig å prøve maskiner ble godt mottatt.

Klepp-utstillerne

Lokale vestlandsutstillere var Klepp Mek. og Komatsu KVX som hadde stand sammen og presenterte skuffer, HK-feste og tannsystemer.

Om det var skuffene eller HK-festet KM90 hos Klepp Mek. som vakte størst oppmerksomhet, skal være usagt. HK-festet er utviklet for gravemaskiner i 35-55 tonns klassene, og Klepp Mek. har, ifølge Ola Haukeli, gått relativt stille i dørene selv om det har vært på markedet i to år. - Vi har solgt et 90-talls enheter av KM90 spredt til entreprenører over hele landet. Kilesystemet i låsingen er godt mottatt, sier Haukeli.

Når det gjelder Komatsu KVX er Norge fortsatt hovedmarked for selskapets tannsystemer, med Australia som en god nr. to. I Sverige derimot har det etter salgssjef Edmund Varhaugs mening gått forbausende tregt. Mottagelsen av Intrudersystemet for hjullasterskuffer har vært oppløftende, og tilbakespill fra brukerne gir nyttig erfaring.

Et annet produkt som Varhaug har stor tro på og lover meget godt, er KVX frontbeskyttelse. Selskapet har utviklet et nytt forstykke med løs frontbeskytterlist som enkelt kan klemmes fast mellom forstykke og tenner/sliteplater. Dermed unngås sveising samtidig som levetiden på forstykkene i skuffene økes. Frontbeskyttelsen er utviklet for både hjullaster- og gravemaskinskuffer for maskiner over 20 tonn.

Toppår for finansiering

En annen lokal representant som har opplevd et kjempeår, er avdelingsdirektør Magnus Skar i SG Finans AS. Han holder til i Haugesund og har hatt finansieringen av Vassbakk & Stol-ordren til Volvo Maskin.

- Vi opplever at hjulene igjen er kommet i gang i distriktet og at aktiviteten og lysten til nyinvesteringer er stor, sier Skar. - Som finansieringsselskap er vi blant de første som merker når det snur.

Sandviks nye slaghammere

På Conexpo i Las Vegas ble Sandviks nye slaghammere lansert, men selskapet har gått relativt stille i dørene før utstillingen i Haugesund. Der var de på plass.

Den store modellen BR3288 City veier 2350 kg og har en slagfrekvens på 370-740 l/min. Hammerens hydraulikk er forbedret og passende oljemengde er 160-250 l/min. Arbeidstrykket er på 150-160 bar, oljetrykket 210 bar og hammeren er beregnet for maskiner fra 27-40 tonn. Den har patronert sentralsmøring, justerbar tomslagsbeskyttelse, justerbar slagenergi og City støydempet kasse.

Den andre hammernyheten er modellen BR555 som er uten sidebolter og har svivelkobling av slanger. Arbeidsvekten er 275 kg og hammeren har en slagfrekvens på 600-1800 slag/min. Den skal ha et arbeidstrykk på 90-140 bar, en oljemengde på 35-90 l/min. og krever meiseldiameter på 72 mm. Hammeren er bygd for bæremaskiner fra 3,4-8 tonn.

De øvrige hammernyhetene er modellen BR777 (370 kg) for bæremaskiner på 4,6-9 tonn og modellen BR999 på 505 kg. for bæremaskiner i vektklassen 7-12,5 tonn. Begge maskinene er uten sidebolter.

Forsiden nå