BLIKKFANG: På Huddig-standen på Solvalla var Tigan gjerdet inn, men det var ingen tvil om at konseptmaskinen pirret publikumsinteressen.
BLIKKFANG: På Huddig-standen på Solvalla var Tigan gjerdet inn, men det var ingen tvil om at konseptmaskinen pirret publikumsinteressen.

Huddigs Tigon inn i ny fase

SOLVALLA: I 2015 gikk gravelasterprodusenten Huddig høyt ut og varslet at utviklingen av fremtidsmaskinen Huddig Tigon var igangsatt. Maskinen skal bygges på en teknikk som vil forandre hele bransjen, het det.

Tre år senere, på Svenska Maskinmässan på Solvalla i Stockholm i månedsskiftet mai/juni, ble en dekorativ prototypebygd Huddig Tigon vist. Samtidig var budskapet at «nå søker vi firmaer som er interessert i å teste maskinen før den settes i produksjon».

Etter tidsskjemaet skal tydeligvis Tigon være klar for markedet først i 2020.

Norsk delegasjon

Etter utstillingen har Huddig-importør Morgan Sannes i Bamble Mekaniske Industri AS (BMI) nylig vært på besøk på Huddig-fabrikken i Sverige med fire norske kunder.

– Vi fikk demonstrert konseptmaskinen og samtidig fikk vi et innblikk i teknologien. Selv om produksjon og lansering ligger godt frem i tid at det meget stor interesse til Huddig-prosjektet, sier Sannes.

– Huddig har gått ut og søker testfirmaer. Er dette aktuelt for BMI å organisere i Norge?

– Nei, jeg får dessverre ingen maskin til Norge i denne fasen, for fabrikken ønsker naturlig nok å få testet ut Tigon i nærområdet til fabrikken. Da kan man raskt og enkelt reagere, etterprøve og dokumentere resultatene fra utprøvingen.

– Er det foretatt noe valg av testfirmaene, Sannes?

– Så vidt jeg vet ikke ennå. Huddig kjører et fast opplegg og vil selvfølgelig ha full kontroll over de neste faser av utviklingen frem til Tigon blir produksjonsklar. Hos oss i BMI blir det imidlertid en annen stor begivenhet i høst. Da får vi inn den første Huddig gravelasteren som er satt i produksjon og spesialbygd med jernbaneunderstell. Vi indikerte dette prosjektet da vi stilte ut på Vei og Anlegg i sommer, sier Sannes.

JERNBANEMASKIN: Halvor Sannes i BMI presenterte Huddigs jernbanekonsept på standen på Vei og Anlegg. Den første maskinen er ventet om noen måneder. Foto: Bjørn Eilert Eriksen

Tiguanteknologien

Huddig er langt ifra beskjedne når selskapet beskriver det de betegner som sin revolusjonerende Tiguanteknologi. Dette er en teknikk som vil forandre hele entreprenørbransjen og som vil muliggjøre en helt ny måte å arbeide på, heter det. Ta steget inn i fremtiden sammen med oss. Uansett om du kjøper en Tigon eller en Huddig 1260D, så vil du ta del i fremtiden, skriver Huddig i sitt informasjonsmateriale om konseptutviklingen.

I følgende seks punkter oppsummerer Huddig hva brukere av fremtidige Tigon kan vente seg:

  • Med Tigons teknologi er det mulig å ta ut ca. 30 % mer kraft enn hva motoren produserer.
  • Fire individuelle EMG-motorer muliggjør 100 % firehjulsdrift, best mulig grep samt minimal markpåvirkning.
  • I elektrisk posisjon er Huddig Tigon nesten helt lydløs og kan jobbe om natten, også innendørs.
  • Føreren kan velger å kjøre med dieselmotoren eller med eldrift. For maksimalt effektuttak kan begge deler kombineres.
  • Tigon-teknikken vil senke dine drivstoffutgifter fra dag en, og det øker lønnsomheten og totaløkonomien.
  • Men den smarte hybridteknikken minsker klimapåvirkningen og verner om det globale miljøet.

Forsiden nå