Her prøves en Scania R730 LB6x4HNB med spissplogen L 290 FS med «Turboving» fra Øveraasen.
Her prøves en Scania R730 LB6x4HNB med spissplogen L 290 FS med «Turboving» fra Øveraasen.

Hundrevis vil prøve Scania på snø

Scania Winter ble arrangert for fjerde gang i Trysil nå i januar og februar. Arrangementet er blitt så populært at ikke alle som vil får være med.

- Vi har 650 besøkende innom til sammen de tre ukene arrangementet varer. Vi kunne hatt mange flere, men må begrense antallet slik at de som kommer får kjørt tilstrekkelig, sier markedskoordinator Irene Fæster Schancke i Norsk Scania til AT.no.

Det er også populært for utstillere å være med på testområdet ved Trysil flyplass, og i utstillerhallen på Radisson Blu Resort Trysil. I år er 13 bedrifter, i tillegg til Norsk Scania, med på Scania Winter.

- Vi har sagt nei til bedrifter som ønsket å være med. De vi har med, er bedrifter vi har handelsavtaler med. Vi har også med Nasta som stiller med hjullastere og gravemaskiner, sier Schancke.

Arrangementet er blitt en minimesse der bedrifter som er med får hundrevis av personer fra målgruppen «servert på et fat» av Norsk Scania. Samarbeidet er også nyttig for Scania. Det at gamle og nye kunder kan møte flere utstyrsleverandører gjør at det blir mer attraktivt å reise på Scania Winter.

Det var mulig å prøvekjøre i alt 15 lastebiler fra Scania på Scania Winter 2014. Her står noen av dem klare til å bli kjørt ut på hovedveien ned mot sentrum i Trysil.
Det var mulig å prøvekjøre i alt 15 lastebiler fra Scania på Scania Winter 2014. Her står noen av dem klare til å bli kjørt ut på hovedveien ned mot sentrum i Trysil.

Slitesterke girkasser

Allison Transmission er en viktig partner for Scania. Allison var representert på Scania Winter 2014 med to lastebiler som var utstyrt med transmisjoner fra det amerikanske selskapet. Den ene bilen var en P310 skapbil med gassmotor. Den andre var en G440 krokløftbil med sekshjulstrekk.

- Det er viktig for oss å lære å kjenne Scania og norske forhold. Derfor er vi her, sier markedsutvikler for Nord-Europa, Erik Kaplar til AT.no.

Kommunikasjonsdirektør John Lauvstad (t.v.) i Norsk Scania snakker girkasse med Allison Transmissions Erik Kaplar under Scania Winter 2014.
Kommunikasjonsdirektør John Lauvstad (t.v.) i Norsk Scania snakker girkasse med Allison Transmissions Erik Kaplar under Scania Winter 2014.

Allison-kassene er bygget for å gi bedre dreiemoment fra stillestående. Dette er spesielt viktig for biler som har mange start og stopp.

- Det er ideelt med våre automatiske transmisjoner på søppelbiler, anleggsbiler og brannbiler. Det er også bra for brøytebiler, siden våre automatiske girkasser gir et jevnt skyv, sier Kaplar.

Produkt demo-spesialist Caroline Nordengrip fra Allison Transmissions var instruktør i en Scania G440 CB6x6HHZ med kjetting på alle hjul. Bilen var utstyrt med en Allison GA867R automatgirkasse og Allison-retarder.
Produkt demo-spesialist Caroline Nordengrip fra Allison Transmissions var instruktør i en Scania G440 CB6x6HHZ med kjetting på alle hjul. Bilen var utstyrt med en Allison GA867R automatgirkasse og Allison-retarder.

Ett døgn med Scania-opplevelser

Etter å ha kjørt diverse Scania-er med forskjellig oppsett og påbygg i løpet av dag en, er det minimesse, lunsj og hjemreise på dag to for bileiere og -selgere fra Sørvest-Norge . Samtidig er en gjeng fra Trøndelag på vei til demoområdet ved flyplassen, klar for sitt døgn med Scania og Co. Ettdøgnsgrupper kommer fortløpende på hverdagene de tre ukene Scania Winter varer.

Her demonstreres en Hitachi ZW250-5 hjullaster med Øveraasen Twin Spin UPV 425 snøfreser.
Her demonstreres en Hitachi ZW250-5 hjullaster med Øveraasen Twin Spin UPV 425 snøfreser.

 

Forsiden nå