Liebherr-kjempene gyver løs på en Frigg-modul. Alle
Liebherr-kjempene gyver løs på en Frigg-modul. Alle (foto: John MacMillan)

Husker du: Kjempeøglene på Stord

Husker du saken om de store Liebherr-maskinene i nummer 9, 2006? Den er skrevet av Hans Fossum og gjengis som den sto på trykk.

På Stord står to kjempeøgler og tygger stål. Snart skal de til Skottland for å gjøre det samme. De høyreiste Liebherr-monstrene til Scandinavia Metall AS skal i to år fremover rive i filler de gamle oljeplattformene på Friggfeltet og knase i stykker 60.000 tonn stål.

De høyreiste kjempene på 140 tonn som med strukket hals rager 34 meter til værs, kom til Stord i juli. Her skal de klippe opp de fem plattformene som skal fraktes fra Friggfeltet til anlegget til Scandinavia Metall på Stord. 

Først til Skottland

Men først skal de to kjempene til havs. Det skjer i begynnelsen av oktober ombord på verdens største flytekran, italienske Saipem som har samlet løftekraft (to kranbommer) på 14.000 tonn. Ferden går til kysten utenfor Skottland hvor de to Liebherr-tungvekterne skal rive MCPO1-plattformen som inngår i det britisk-norske Friggfeltet. Jobben er ventet å ta 3-4 måneder, og de 6000-8000 ståltonnene fra denne rivejobben, skal fraktes til Shetland.

To slike Liebherr R 974B High Rise på 140 tonn skal i to år klippe i filler de gamle oljeplattformene på Friggfeltet.
To slike Liebherr R 974B High Rise på 140 tonn skal i to år klippe i filler de gamle oljeplattformene på Friggfeltet.

Ferdig i 2008

Scandinavia Metall fikk de første Frigg-modulene inn til sitt anlegg på Stord allerede i fjor høst, men det er først til våren skipingen av de store stålmodulene fra Frigg-feltet begynner. Fra da av vil de to Liebherr-maskinene tygge stål frem til slutten av 2008.

Scandinavia Metall har erfaringer med rivning av oljeplattformer fra tidligere, blant annet Odin-plattformen til Esso og Phillips-plattformen Maureen. Men Frigg-oppdraget er bedriftens hittil største riveoppdrag, opplyser Gerhard Eide, daglig leder i Scandinavia Metall. Eide forteller også at de to Liebherr-kjempene fungerer utmerket.

Med hytta hevet i maks. høyde, sitter maskinføreren 8,5 meter over bakken.
Med hytta hevet i maks. høyde, sitter maskinføreren 8,5 meter over bakken.

14 meter bom

De to industrimaskinene Liebherr R 974B High Rise Johs Møller Maskin AS har levert, er spesialbygget for den store rivejobben. Mellom under- og overvogn er det bygd inn et "tårn" på 2,6 m for at maskinene skal nå "de store høyder". Maskinene har hver sine krumme bom på 14 meter og to stikker på henholdsvis 4 m og 8 m. Med den lengste stikka kan maskinen(e) altså strekke hals opp til 34 meters høyde. Maskinene står støtt på 1000 mm belteplater.

Krefter til det tunge arbeidet besørges av en Liebherr V-8 dieselmotor med effekt på 360 kW (490 hk) og sensorstyrt tomgangshydraulikk.

Førerhytta med pansret glass og beskyttelsesgitter (også i takluken) kan hydraulisk heves slik at føreren har orkesterplass 8,5 m over bakken. På førerhytta er det montert flere ekstralamper. Maskinene har spesialmaling for bruk i ramsalt sjø.

Kraftige kjever

Maskinene er utstyrt med kraftige kjever i form av LaBounty-saksene MSD4500R Saber og MSD2000R Saber på henholdsvis 9,5 tonn og 4,7 tonn. Den største har kjeftåpning på 978 mm og en klippekraft på 1743 tonn; den minste har 711 mm kjeftåpning og kjevekraft på 1044 tonn. Fra LaBounty-forhandleren Maskin og Konsult AS kommer også tre skrotgrabber på 4,1 tonn (1 stk. RDG120) og 1,6 tonn (2xRDG60). Til montering/bruk av demoleringsutstyret benyttes et spesialadapter fra Liebherr. Alt utstyr kan skiftes uten eksternt løfteutstyr.

To smågnagere

Johs Møller Maskin AS har også levert to bittesmå "smågnagere", Neuson 3503 Vario beltegravere på 3,7 tonn. Utstyret til maskinene består av sakser, grabber, skuffer og rippere. De to smågnagerne med trykkabin skal benyttes til innvending riving i plattformmodulene.

  

Forsiden nå