Marit Arnstad skal tirsdag lytte til det transportbransjen har å si.
Marit Arnstad skal tirsdag lytte til det transportbransjen har å si.

Hva om Arnstad sier nei?

Hvordan løser man fremkommelighets-problematikken hvis samferdselsminister Marit Arnstad sier nei til fortsatt nordisk akselløft?

Tirsdag møtes samferdselsministeren og transportbransjen for å diskutere fremtiden for tradisjonelt norsk akselløft.

Det har fra myndighetshold vært antydet at norske sjåfører er late og bruker akselløft i stedet for å legge på kjettinger. Problemstillingen er feil. Ofte er det bare korte strekninger, som opp en bakke, hvor det er behov for å bedre fremkommeligheten. Utstrakt bruk av kjetting betyr økt slitasje på vei og bil, økt drivstofforbruk (og CO 2-utslipp), og egnede plasser for å legge på kjetting finnes nesten ikke. I tillegg kommer tidsforbruket med kjetting på og av som gir dårligere transporteffektivitet.

OnSpot automatkjetting, her montert på VW Crafter, men er nok enda mer aktuell på tyngre kjøretøy.
OnSpot automatkjetting, her montert på VW Crafter, men er nok enda mer aktuell på tyngre kjøretøy.

Sier Arnstad nei til fortsatt bruk av nordisk akselløft, vil man helt sikkert se flere biler med automatiske kjettinger (On-Spot) som sjåføren aktiverer med en bryter på dashbordet. Ulempen er økte kostnader, samt at man kanskje likevel ikke får samme gode fremkommelighet som med nordisk akselløft.

En annen løsning vil være overgang til 6x4-biler med drift på begge bakaksler. Ulempene er dyrere anskaffelse, økt kjøretøyvekt (lavere transporteffektivitet), økt dekkslitasje og litt høyere drivstofforbruk.

Skjebnedag for akselløft - Dette er en hastesak, Arnstad!

Mer om akselløft:


 

Forsiden nå