Ved 55 graders helning sklir flisene lett ut av lasterommet.
Ved 55 graders helning sklir flisene lett ut av lasterommet.

Hvordan tømme en lastebil på åtte minutter

Dette er rett og slett den mest effektive måten å losse den spesialbygde Scaniaen.

Det kan se ut som om denne Scania R 560 B-double-bilen er i ferd med å bli skutt ut i bane rundt jorda. Men poenget med å tippe 55 grader opp i luften er en helt annen.

Det er nemlig den mest effektive måten å tømme bilens last på 140 m 3 trefliser ved Australian Bluegum Plantations' terminal i Portland, Australia.

Porthaul er selskapet som eier Scaniaen, som gjør flere turer opp på rampen daglig. Treflisene blir tippet ned på et samlebånd som tar dem videre til ventende skip. Lasten går videre til Kina der det produseres papirprodukter av tremassen.

Hele operasjonen med å tømme lastebilen tar åtte minutter. I løpet av den tiden blir bilen veid, kjørt på rampen, sikret løftet og tømt. Deretter blir den senket , veid på nytt og sjåføren kan hente papirarbeidet og gjør en ny runde.

Rian Williamson eier Porthaul, og jobber for at lastebilflåten skal være aktiv nesten hele døgnet. Mange biler gjør doble skift. Flere av sjåførene hans var vant til amerikanske snutebiler, men skal raskt ha blitt vant til Scaniaene.

- Vi klarte ikke få dem ut av Scaniaene etter at de hadde prøvd dem. De setter pris på komforten, stillheten og detaljene Scania har fått plass til. De ønsker å være komfortable når de jobber, og ikke trøtte når de er ferdig med et 12-timers skift, sier Williamson. 

Forsiden nå