Hybrid-canter «made in Europe»

Hybrid-canter «made in Europe»

Nye Fuso Canter Eco Hybrid går snart i produksjon også i Europa. Daimler lover drivstoffbesparelse på opptil 23% i bydistribusjon.

Et eget display viser batteritilstanden og hvordan el- og dieselmotoren jobber sammen.
Et eget display viser batteritilstanden og hvordan el- og dieselmotoren jobber sammen.

Japanske Fuso har produsert hybrid-kjøretøyer lenger enn de fleste. Derfor har Daimler etablert sitt Daimler Trucks Global Hybrid Center nettopp i Japan.

Første generasjon Canter Eco Hybrid har vært produsert i et antall av rundt 1200 siden 2006. Tredje kvartal i år starter produksjonen av nye Fuso Canter Eco Hybrid ved Tramagal-fabrikken i Portugal.

Moderne kjøretøy

El-motoren sitter mellom clutch og girkasse og bygger bare 110 mm i lengden.
El-motoren sitter mellom clutch og girkasse og bygger bare 110 mm i lengden.

Den nye utgaven av Fuso Canter er en moderne distribusjonsbil. Som første lastebil i verden er den utstyrt med en automatisert Duonic dobbeltclutch-girkasse som også er en forutsetning for at dieselmotoren og den elektriske motoren skal jobbe godt sammen. Sistnevnte bygger lite i lengden og er plassert mellom clutch-systemet og girkassen.

Batterimodulene sitter i en solid batterikasse som skal tåle relativt tøffe sammenstøt.
Batterimodulene sitter i en solid batterikasse som skal tåle relativt tøffe sammenstøt.

Canter Eco Hybrid er en såkalt parallellhybrid, som innebærer at el- og dieselmotor jobber parallelt og hvor dieselmotoren alltid går under kjøring. Ved full stans har bilen imidlertid stopp/start-system. Litium-ion-batteriene med en kapasitet på 7,5 Ah lades når kjøretøyet bremser. Ved igangkjøring står el-motoren for fremdriften inntil ca. 10 km/h. I tillegg hjelper el-motoren dieselmotoren når det trengs stor effekt. Den moderne 3-litersmotoren fra Fiat Power Train yter 150 hk og har et største dreiemoment på 370 Nm. Den elektriske motoren gir 40 kW (tilsvarende knappe 55 hk) og har et dreiemoment på 200 Nm. Det oppnås fullt dreiemoment nesten fra stillstand, og det er årsaken til at el-motoren er en særlig velegnet drivkilde under igangkjøring.

Stor lasteevne

Fuso Canter Eco Hybrid har en totalvekt på 7,5 tonn. El-motoren øker lengden på drivlinjen med bare 110 mm. Batterikassen med ni batterimoduler, samt el-motoren og annet hybridutstyr øker kjøretøyvekten med bare 150 kg. Fuso Canter er lettbygd, og selv i hybridutførelse er chassisvekten i underkant av 2,6 tonn. Det gir en høyere nyttelast enn på de fleste konvensjonelle 7,5-tonnere.

Innvendig er det lite som skiller Fuso Canter Eco Hybrid fra en konvensjonell Canter.
Innvendig er det lite som skiller Fuso Canter Eco Hybrid fra en konvensjonell Canter.

Batterimodulene sitter i en solid batterikasse som skal være intakt etter en frontkollisjon i 40 km/h eller direkte påkjøring fra siden i 50 km/h.

 

Forsiden nå