Kranen er her fremme ved oppstillingsplass, klar for rigging, uten hjelpekran og hjelpemann.
Kranen er her fremme ved oppstillingsplass, klar for rigging, uten hjelpekran og hjelpemann.

"Hybrid" Liebherr på Norges-besøk

Selvreisende tårnkran på mobilkran-chassis er ikke hverdagskost i Norge. Så vidt vi vet, er det kun én her i landet. Derfor var det på sin plass å få besøk av Liebherrs demoutgave av MK63 som imponerte oss litt utenom det vanlige.

Ifølge adm. direktør hos Liebherr-importør Ing. Hans P. Øen, Thomas Bohlin, er det flere som er interessert i å leie en slik krantype, men det fins ingen i Norge å leie den av. Til tross for dette, Thomas Bohlin mener det er behov for fem slike tårnkraner bare i Oslo.

Smidighet en styrke

For nær sagt alle oppgaver "over tak" er hybrid-typen overlegen sammenlignet med en konvensjonell, teleskopisk mobilkran. Den "lille" MK63 som var på besøk i Norge i juni, kan gjøre samme jobben som en tung mobilkran fordi den kan stå nær husveggen. Med den akrobatiske utliggeren kan den smyge både under og over hindringer. Den er ikke nødt til å stå langt ute i gaten og jobbe med hjertet i halsen for å bli ferdig før første morgentrikken kommer.

Vi her i A&Ts redaksjon som overvar en demonstrasjon, skjønner godt at enkelte representanter for kranutleiere ble i fyr og flamme da de så i simulert praksis hva krantypen kan gjøre.

Énmannskran

Når føreren er kommet frem til stedet hvor kranen skal jobbe, gjør han alt som har med rigging å gjøre alene. Det eneste "tunge" han må gjøre virkelig manuelt, er å plassere platene under støttebena. Når han har gjort det, gjør han alt ved hjelp av fjernkontrollen, og fra tidspunktet da kranen står på støttebena, tar det ca. 10 minutter før den er klar til det første løftet. Alt i alt har klargjøringen tatt cirka en halv time.

Modellen MK63 løfter 8 tonn med kroken mellom null og 9 meter fra tårnet. Fra 9 meter og utover til maks. utlegg er løftevnen elektronisk begrenset til 1800 kilo. Unntaket er ved positiv vipp av utleggeren på 30 grader. Da løfter den 2850 kg med vogna plassert 23,1 meter fra tårnet.

Alle kranfunksjonene er elektrisk drevet. Bare undervogna har hydraulikk. Vi var opp i kranhytta og prøvde svingfunksjonen. Vi var interessert i "mykheten". Vi ble positivt overrasket over hvor sakte vi kunne bevege utliggeren, nærmest ned til et nivå hvor man knapt så den bevege seg.

I kranhytta som må utformes i forhold til tårnets mål (bredde), er det ikke all verden av plass, men med en kroppslengde på vel 1,80 var det ikke noe problem, og det hadde vært atskillig større karer "der oppe", ble vi meddelt. Da vi hadde rotert setet til riktig retning fremover, satt vi godt og hadde god oversikt.

Nederlandsk konsept

I og med at kranen var på demonstrasjonstur til Norge, kunne noen komme til å tro at konseptet med tårnkran på undervognen til en mobilkran er en nyhet oppfunnet av Liebherr. Slik er det ikke. Konseptet ble unnfanget i Nederland for mange år siden. Nå er det "oppdaget" i de tysktalende land i Europa, og mesteparten av Liebherrs produksjon av "hybridene" går til disse markedene.

I Norge er det som sagt bare én slik kran i arbeid, så vidt vi vet på Sørlandet. Det er også bare én i Danmark, men flere i Sverige. Kranen på Sørlandet er trolig som følge av det innleid fra Sverige.

Norges-besøket av Liebherr MK63 har forhåpentligvis åpnet øynene på aktuelle kranutleiere. Når man ser denne smarte akrobaten "live" og forstår hvor bra den er på oppgaver over tak under trange forhold, burde det føre til at vi snart ser en norskeid utgave i våre større byer, iallfall i Oslo i det minste.

Selv om den er særlig velegnet for oppgaver inne i bymiljø, blant annet fordi kranen kan drives av strøm fra nettet, er mobiliteten en kjempefordel. Når kranen er ferdig et sted i byen, tar det bare noen minutter å "krølle sammen" tårn og utlegger og kjøre videre til neste arbeidsplass ute på bygda. Det går i 75 km/h på offentlig vei uten å komme i konflikt med regelverket for bruvekter og akselavstander.

Naturlig nok var vi i A&T ganske entusiastisk etter demonstrasjonen, og da vi trakk opp lommeboken og spurte Thomas Bohlin hva han skulle ha for den, var svaret mellom 500.000 og 550.000 euro avhengig av utstyrsnivå. Vi stakk lommeboken tilbake i lommen og glemte å spørre hva de to andre, tyngre modellene koster. MK88 og 100-tonneren MK100/110 koster nok noe mer. Hvor mye mer finner man ut ved å spørre Thomas Bohlin, eller herrene Per og Marius Holm.

Forsiden nå