Ved Hyundai Trainingcenter klekkes det ut mange fremtidige ingeniører og utviklere hvert år.
Ved Hyundai Trainingcenter klekkes det ut mange fremtidige ingeniører og utviklere hvert år.

Hyundais talentfabrikk

EUMSUNG (AT.no): Satser du på å bli ingeniør og utvikler av Hyundai-maskiner, er sjansen stor for at du får bo et år i Eumsung - midt i Sør-Korea.

Det er nemlig her fremtidene teknikere, servicearbeidere og utviklere formes. Årlig tas det inn 2000 teknisk interesserte mennesker til Hyundais Traingcenter. 200 av disse fra andre land enn Sør-Korea. Her blir de i ett år, før de sendes videre i Hyundai-systemet. Mange havner i R&D-avdelingen (Research & Development) til Hyundai i Ulsan, eller ute i felten som servicemekanikere.

Ved talentfabrikken får de utvalgte forske på alt innen motorteknikk, hydraulikk og funksjonalitet, og de gjør en rekke sammenligningstester med andre maskiner og merker, alt med hensikt å utvikle de unge og bygge kompetanse for fremtiden.

Delelager og demofelt

Det er for øvrig ikke bare treningssenteret Hyundai har lagt til Eumsung. I de digre lokalene, som var Halla-fabrikk inntil kollapsen for et drøyt tiår siden, har også Hyundai delelager. Utenfor er det demofelt.

På lageret er det maskindeler til en verdi av 50 millioner dollar, og det er kapasitet på rundt to millioner deler før hyllene er fulle.

- Delelager er en ny måte å tenke på for Hyundai. Tidligere produserte selskapet på bestilling, for eksempel til skipsbygging. Nå produserer Hyundai på linje og har dermed behov for delelager. Vi må huske at bilindustrien er 20 år foran anleggsnæringen, og lastebilindustrien er 10 år foran, sier markedsansvarlig for Hyundai i Europa, Milan Wamsteker.

- Hva tenker du spesielt på når du sier de andre næringene er 20 og 10 år foran?

- Hvordan vi produserer og markedsfører produktene, blant annet, svarer Wamsteker som har lang erfaring fra lastebilindustrien før han kom til Hyundai.

Forsiden nå