Dekk og felg var et hovedsatsingsområde for Johs Lundes høyre hånd, Morten Berg.
Dekk og felg var et hovedsatsingsområde for Johs Lundes høyre hånd, Morten Berg.

I hardt vær etter Lunde-konkurs

 Johannes Lundes høyre hånd og nære rådgiver, Morten Arnold Berg (59), er i hardt vær og beskyldes for manipulasjon av regnskapene i det konkursrammede gigantkonsernet.

Berg får nå føle på kroppen sin aggressive vekststrategi med å få Johs Lunde på norgestoppen og blant landets største transportselskap, men som måtte se et forretningsimperium kollapse ifjor vår. Berg og Johannes Lunde ble da pågrepet og avhørt av politiet. Totale krav anslås til rundt 2,2 milliarder kroner.

Storbil 

Dekk og felg var en av Johs Lundes hovedsatsingsområder. Som eier av Sola Storbilsenter var selskapet en av landets største forhandlere av lastebildekk, og som blant annet drev dekkleveranse og dekkservice til tungbil.

Johs Lunde hadde imidlertid mange bein å stå med over 800 ansatte (inklusivt 150 sjåfører), 125 biler og 300-400 trailere. Selskapet skiftet ut og kjøpte 40-50 nye trekkvogner årlig. Foruten kjerneområdet transport, omfattet konsernet også dekkjede, ulike storbilaktiviteter, fritidsbåter og eiendomsforvaltning.

Støttespiller

Morten Berg, utdannet jurist og siviløkonom, har vært en viktig støttespiller. Da A&T besøkte han på selskapets base på Sola for en tid tilbake fortale han følgende: - Vår viktigste oppgave er å etablere en nasjonal og internasjonal aktør med basis i, og respekt for, de selskap vi allerede har kjøpt. De har forskjellige roller og funksjoner og er basis for den videre utvikling og nye oppkjøp.

Berg fortalte at han representerer et selskap med en svært "mager" organisasjonsstruktur med korte beslutningsveier, og som har en leder med unike gründeregenskaper.

- Sin unge alder til tross, Johannes Lunde har full kontroll, evne til å knytte til seg flinke og ressurssterke mennesker, og ikke minst har han en indre kraft til å skape noe på en rask og effektiv måte. Vi har ingen konsernstab som begrenser initiativ og ansvar. Virksomheten baseres på verdiskapning og lite rapportskriving, understreket Berg.

Gigant

Johs Lunde hadde en gedigen vekst fra noen få millioner til flere milliarder i årlig omsetning før konkursen var et faktum. Selskapet ble etablert i 1927 som et familieeid foretak for kjøp og salg av grønnsaker. I 1987 etablerte Johs Lunde transportvirksomhet med termotransport som hovedaktivitet. Selskapet ble overtatt fullt ut av Johannes Lunde i 2002. Termoaktiviteten til DHL ble kjøpt opp i 2003. Da var lokale selskap som Brandshaug Spedisjon og Nortemp Spedisjon for lengst kjøpt opp. Det ble også satset stort innen dekksalg med dekkbutikker fra Bergen i vest til Kristiansand i sør. Johs Lunde overtok også Nor-Cargo og Postens termoaktivitet.

Forsiden nå