Alt skjer i «én gate» på Transportmessa, og grunntanken er at alle skal få lik eksponering.
Alt skjer i «én gate» på Transportmessa, og grunntanken er at alle skal få lik eksponering.

Importørene samles på Transportmessa

Transportmessa arrangeres 10.-12. mai på Gardermoen, og utstillingen er allerede utsolgt. Nytt for året er at alle lastebilimportørene står side om side på samme område.

Etter et hvileskjær ifjor på grunn av økonomiske etterdønninger fra finanskrisen i kombinasjon med at Transport 2011 på Lillestrøm ble arrangert, er Transportmessa på Gardermoen igang igjen. Årets arrangement blir sjette gang messa arrangeres, tre på Biri og tre på Gardermoen.

- Etter at vi flyttet fra Mjøsa og ned hit, har vi måttet si nei til stadig flere utstillere. Det er jeg på en måte stolt av. Vi skal kun ha 150 utstillere. Her skal man ikke finne lagerreoler og pizzabiler. Det er forøvrig en grunn til at vi tar 150 kroner i inngangspenger. Dette er et arrangement for de som vil hit, ikke et oppholdssted for de som trenger å slå i hjel noen timer, sier messesjef Bjørn Magnussen i TransportMagasinet - arrangøren bak utstillingen.

Hemmelig liste

Utstillerlista får vi ikke fra Magnussen. I god tradisjon holder arrangøren den tett til brystet.

- Lista kommer like etter påske. Vi prøver å ha omtrent 10% fornyelse hvert år uten at vi driver oppsøkende virksomhet. De som vil være her tar kontakt. Vi holder lista hemmelig for at ikke noen skal bli med bare fordi «naboen» er med, sier Magnussen.

Det skal imidlertid ikke mye fantasi til for å konkludere med at bilimportørene er godt representert på Transportmessa. Disse har bestilt størst areal, og Magnussen må innrømme at han måtte gi etter for litt press fra denne gruppen i år.

- Det er nytt for året at lastebilimportørene er plassert ved siden av hverandre i det samme området. Tidligere har de vært spredd rundt, men i år ga jeg etter for ønskene deres om å stå samlet.

Fikk ris og ros

Etter avlysningen ifjor, måtte Magnussen tåle tilbakemeldinger som dekket hele skalaen hva angår ris og ros.

- Jeg har aldri fått så mye kjeft som etter avlysningen, og enkelte sa jeg ikke hadde baller. På den annen side fikk vi mye ros for å droppe arrangementet samme år som utstillingen på Lillestrøm. Det var trist å få så mye kjeft, men det viser at folk vil ha messa og mange som ikke var på Lillestrøm kommer hit, sier Magnussen.

I år kommer det utstillere fra syv nasjoner. Foruten Norge er disse fra Sverige, Danmark, Finland, Frankrike, Nederland og Tyskland. At messen Lastbil 2012 arrangeres på Elmia i Jönköping (Sverige) i august, har Magnussen ikke merket noe til når det gjelder interessen fra utstillerne.

To store utstillinger

Det Transportmessa trolig kommer til å merke positivt, er at den arrangeres samme dagene som anleggsmessen Vei og Anlegg på Hellerudsletta noen mil lengre sør. Magnussen sier anlegg og transport er bransjer som går hånd i hånd, og at messene utfyller hverandre fremfor at de «stjeler» besøkende fra hverandre. Men han legger til at han vet det er delte meninger om den saken.

- Hva håper du de besøkende kommer til Transportmessa «vil sitte igjen med» etter årets arrangement?

- Jeg håper folk har følt de har vært på en markedsplass der det kun er fokus på det som messen dreier seg om. Egentlig liker jeg ikke ordet messe, for dette er en markedsplass der lastebilimportørene kan ta med lastebilen ut på gata, og la den være lett tilgjengelig for folk.

Forsiden nå