I Milano-testen av Iveco Eurocargo Hybrid og i tre andre felttester ble det registrert en reduksjon av dieselforbruk og CO2-uslipp på over 25%.
I Milano-testen av Iveco Eurocargo Hybrid og i tre andre felttester ble det registrert en reduksjon av dieselforbruk og CO2-uslipp på over 25%.

Ingen forskjell for sjåføren

Vår italienske kollega i bladet Tutto Trasporti, Gianrico Griffini, forøvrig formann i Truck of the Year-juryen, har prøvekjørt Ivecos parallel-hybride Eurocargo og deler sine inntrykk med oss her i A&T.

Iveco Eurocargo Hybrid er en 7,5-tonns distribusjonsbil beregnet på varelevering med hyppige leveringer og ditto start og stopp-sekvenser i byområder. Bilen er en "mild" hybrid, det vil si en utgave med begrenset "elektrisk kjørelengde" utstyrt med start-og-stopp-system.

Den elektriske motoren, som også er en generator, yter 44 kW (ca. 60 hk) og 420 Nm dreiemoment. Dieselmotoren er en 4-sylindret Iveco Tector-motor i Euro 5-utgave på 118 kW (160,5 hk)

Spareprosjektet

Målet for Ivecos hybridprosjekt er å redusere dieselforbruket og CO2-utslippet med 25% ved nærdistribusjons- og lett renovasjonskjøring. I sistnevnte bruksområde skal det spesifiseres 12-tonnere med en 6-sylindret Tector-motor på 160 kW (ca. 217 hk) og med et dreiemoment på 680 Nm.

Ivecos teknikere er klar over at lading av batteri under bremsing er mer effektiv i en 12-tonner enn i en 7,5-tonner, men også at den tyngre 12-tonneren drar mer strøm under ren elektrisk drift. Det er derfor viktig for Iveco å finne en balanse mellom totalvekt og strømgjenvinning. Her følger Iveco en annen plan enn Daimler Trucks som bestemte seg for å stoppe utviklingen av en hybrid Atego 7,5-tonner til fordel for en 12-tonner, nettopp på grunn av bedre ladekapasitet under bremsing.

Den hybride Eurocargo er blitt kjørt i prøvedrift i Milano på ruter med mye start og stopp, blant annet på grunn av trafikksituasjonen med dårlig fremkommelighet. Ifølge Ivecos beregninger har denne typen kjøring i Milano gitt en gjennomsnittshastighet på 15-20 km/h, total daglig kjørelengde på100 kmog 30-40 start og stopp pr. time.

Liten forskjell

Når føreren setter seg inn i hybriden, merkes svært liten forskjell fra en standard distribusjonsbil. Sjåføren må vente et par sekunder før han vrir om tenningsnøkkelen. Dette gir den elektroniske kontrollenheten (HCM = Hybrid Control Module) tid til sjekke alle systemer.

Langsom kjøring under flate forhold og akselerasjon til 30-40 km/hskjer med elektrisk drift alene hvis føreren tråkker forsiktig på gassen. Ved slik kjøring oppnås de beste resultatene med hensyn til forbruk, utslipp og støy. Ifølge tidligere felttester utført i Torino, Wien og Brussel, varierer drivstoffbesparelsen fra 20% og oppover sammenlignet med en konvensjonell, dieseldrevet bil.

Vekten av hybridkomponentene, elektrisk motor/generator, elektriske komponenter, kjølesystem og Li-ion batteripakke (5-års garanti), utgjør et tillegg på rundt300 kgsammenlignet med en konvensjonell utgave av samme modell Eurocargo. Som i en standard Eurocargo befinner girvelgeren seg på dashbordet i form av tre knapper (D=Drive, N=Nøytral, R=Revers). Ved å holde Drive-bryteren inne i noen sekunder, kan føreren velge halvautomatisk betjening av den aktuelle 6-trinns Eaton automatkassen. Føreren kan da skifte opp og ned "manuelt" med girspaken på rattstammen. I begge tilfeller skifter kassen gir raskt og mykt.

Iveco valgte Eaton på grunn av selskapets lange erfaring med hybriddrift i USA. Et viktig poeng var også at Eaton kunne tilby Iveco en ferdigutviklet og ferdigtestet pakke som lå klar på hybrid-hylla. Men Iveco ser også på ZFs system som et alternativ.

Start & stopp-systemet stanser motoren automatisk når bilen bremses ned til stillstand og starter den igjen, raskt og mykt, når føreren tar foten av bremsepedalen. Systemet kan kobles ut med en bryter på dashbordet. Det er en fordel under manøvrering i trange farvann.

To bremsesystemer

Eurocargo Hybrid har to fullt ut CAN-bus-integrerte bremsesystem i tillegg til hjulbremsene, nærmere bestemt standard motorbrems og strømgeneratoren når den lader batteri. Disse to effektive systemene gjør det mulig for føreren å redusere slitasje av hjulbremsene under et transportoppdrag i byen med mange start og stopp-situasjoner.

Konklusjon: Iveco Eurocargo Hybrid er en velutviklet og velfungerende, mellomtung distribusjonsbil som fyller rollen den er konstruert for. Tidspunktet for start av serieproduksjon avhenger av flere faktorer som etterspørsel og subsidiering/avgiftslettelse fra myndighetene i det enkelte land for å gjøre de dyrere hybridbilene konkurransedyktig.

 

Forsiden nå