Det flunkende nye vogntoget B&T Logistikk AS har satt i drift for innhenting av EE-avfall til Metallco EE på Gjøvik. Bilen er en MAN TGX 26.500 med Palfinger krokløft, og den trekker en krokhenger fra Nor Slep.
Det flunkende nye vogntoget B&T Logistikk AS har satt i drift for innhenting av EE-avfall til Metallco EE på Gjøvik. Bilen er en MAN TGX 26.500 med Palfinger krokløft, og den trekker en krokhenger fra Nor Slep. (Foto: MAN)

Inn i ny nisje med ny MAN

«Jålebukken» har manuell girkasse, noe som er skikkelig gammeldags i dag. Sjåføren liker MAN-løsningen med ComfortShift, så da ble det manuelt.

B&T Logistikk AS med base på Biri mellom Gjøvik og Lillehammer tok like før jul i bruk en flunkende ny MAN TGX 26.500 med krokløft fra Palfinger. Dette er selskapets fjerde MAN og den første krokløftbilen.

Alle bilene hos B&T Logistikk har fått egne navn. Den nye bilen heter Jålebukken.

- Dette er en bil som har stort sett alt utstyr, forteller Kjetil Tovsrud.

Han er en av to eiere i selskapet. Han er bilansvarlig og i tillegg fast sjåfør på den nye bilen.

- Men det som likevel er mest spesielt med bilen, er at den har manuell girkasse. Dette er så uvanlig i dag at selgeren, Bjørn Enger på Rudshøgda, fikk spørsmål fra fabrikken om bilen var spesifisert feil. Men det er rett og slett jeg som har villet ha det slik på den bilen jeg kjører selv. Jeg synes MAN-løsningen med ComfortShift (clutchbetjening via bryter på girspaken) fungerer aldeles utmerket når man har fokus på riktig bruk, sier Tovsrud.

Samtidig er bilen mer nøktern på andre områder. Den har D26-motor på 500 hk, selv om MAN i dag kan levere motoreffekter opptil 640 hk, og den har det mellomhøye XLX-førerhuset.

Bakveggen i førerhuset på den nyeste bilen forteller hva Kjetil Tovsrud er opptatt av når det gjelder musikk og at selskapet har femårsjubileum i år. Foto: MAN

- Motoren har krefter nok og er svært økonomisk i drift. Jeg synes også at XLX-førerhuset er MANs mest harmoniske, det har plass nok og full ståhøyde, sier eieren.

Jålebukken har 20-tonns Palfinger krokløft med knekk for å komme til containere som står vanskelig plassert. Den trekker på en ny Nor Slep krokhenger med tipp.

Kjetil Tovsrud (t.v.) sammen med en av sine sjåfører, Kristian Hetty, som også kjører en MAN TGX 26.500. Foto: MAN

Ny nisje

B&T Logistikk har frem til i dag hovedsakelig kjørt stykkgods.

- Denne bilen startet egentlig som en fleip for noen år siden. Vi har sporadisk kjørt elektrisk og elektronisk avfall for Metallco EE på Gjøvik med skapbilene våre. Fleipen gikk ut på at vi burde anskaffe en krokløftbil for denne transporten. Nå er fleipen blitt realitet og har skaffet oss en ny nisje, sier Tovsrud.

Det nye krokløftsettet, som ble tatt i bruk i begynnelsen av desember, har inntransport av EE-avfall fra hele Hedmark og Oppland, og noe mer sporadisk fra Østfold og Vestfold. Behovet er absolutt til stede. Allerede er bil nummer to til denne transporten i bestilling. – Den er dønn maken, bortsett fra at den skal ha den automatiserte TipMatic-girkassa. Det er tross alt førstevalget til stort sett alle sjåfører i dag, sier Tovsrud.

Litt om selskapet

B&T Logistikk er et ungt firma, etablert så sent som i 2014. Det eies av Thor Berget og Kjetil Tovsrud gjennom hver sitt holdingselskap.

Frem til nå har selskapet drevet mest med stykkgods, og B&T Logistikk har faste ruter over hele Østlandet. Selskapet tilbyr også terminaltjenester inklusive lagertjenester på Biriterminalen like nord for Mjøsbrua.

B&T logistikk har i dag ti egne biler, der fire er MAN. I tillegg kommer fire innleide varebiler. Selskapet har iberegnet Tovsrud ni fulltidsansatte sjåfører. Daglig leder Thor Berget og en befrakter bestyrer kontoret i nabobygget til Biriterminalen, sammen med en tredje person som jobber fast inne, men som likevel kjører etter behov, noe også Berget gjør.

Forsiden nå