Prosjektet er delt inn i fem delområder.
Prosjektet er delt inn i fem delområder.

Ja til ny milliardvei

Jubel for ny milliardvei i Møre og Romsdal.

Fylkestinget i fylket sa mandag ja til å bygge fastlandsforbindelse for rundt 2900 mennesker på Lepsøya, Haramsøya, Skuløya/Flemsøya og Fjørtofta i Haram kommne og Harøa og Finnøya i Sandøy kommune.

Minst 300 personer hadde tatt turen til fylkestinget i Molde for å følge behandlingen. Bedrifter hadde gitt ansatte fri for å ta turen og også skoleelever hadde fått lov å reise, skriver Aftenposten.

Fylkestinget vedtok at Nordøyvegen, fv. 659, skal bygges så snart som mulig basert på et kostnadsoverslag å 2,665 milliarder kroner.

Selv om vedtaket førte til jubel på fylkestinget gjenstår ett hinder: Prosjektet skal også behandles i Stortinget. Med ja derfra og god vind i seilene ellers, kan øyene være knyttet til fastlandet tidligst om seks år.

Nordøyvegen har vært under planlegging siden midten av 1980-årene.

Prosjektet omfatter tre fjordkrysninger og opprusting av nåværende hovedveier på øyene til tofelts riksvegstandard:

· Bru/fylling Skjeltene (fastlandet)-Lausundholmen (Lepsøya)-H estøya; og tunnel Hestøya-Austnes (Haramsøya) - 3,5 km

· Tunnel Nogva (Skuløya/Flemsøya)-Stongnes (Fjørtofta) - 5,6 km

· Tunnel Kongsnes (Fjørtofta)-Myklebust (Harøya) 3,4 km

Det vil også bli bro over skipsleden i Løvsøyrevet med en lengde på 850 meter og seilingshøyde på 41 meter.

 

Forsiden nå