Loen i Sogn og Fjordane har en idyllisk beliggenhet innerst i en fjord og omkranset av fjell.
Loen i Sogn og Fjordane har en idyllisk beliggenhet innerst i en fjord og omkranset av fjell.

Fortsetter med Loen-dagene

For mange utstillinger! Dette er noe Anlegg&Transport har hørt flere ganger denne høsten. Sjefen for Loen-dagene, Roald Johannesen i Maskinentreprenørenes Forbund (MEF), er til dels enig. Men han garanterer at Loen-dagene fortsetter med arrangementer hvert år.

To fulle hoteller og 750 personer til bords under middagen ble status for årets utgave av Loen-dagene i MEFs regi. I tillegg kom det selvfølgelig en rekke tilreisende for å få med seg utstillingen på plassen mellom de nevnte hotellene i idylliske Loen. Loen-dagene arrangeres alltid den siste helgen i september. Slik vil det nok også være i fremtiden, selv om temaet om at det arrangeres for mange maskintreff ikke er verken nytt eller utdatert.

- Jeg har også hørt snakk om at det er for mange arrangementer, men jeg har ikke hørt noen si det om Loen-dagene. Jeg ønsker MEF ser på antall utstillinger, men det skjer ikke noe med Loen-dagene, sier Johannesen.

Sosialt treff

A&T snakket med han mens Gaular-ordfører Jenny Følling startet sitt foredrag om utfordringene rundt E39 gjennom Sogn og Fjordane. E39 i hennes fylke mangler gul midtstripe på 50% av strekningen, har dårlig veiskulder, svak fundamentering og er kåret til "Norges dårligste vei". Etter Følling var det polfarer Børge Ouslands tur til å snakke om hvordan man skal nå målene sine. Valgene av foredragsholdere var langt fra tilfeldig.

- Vi må ha en balansegang mellom næringspolitiske temaer og populære foredrag, sier Johannesen og nærmer seg kjernen av hva Loen-dagene er og hvorfor arrangementet vil overleve.

-Arrangementets sosiale profil er avgjørende. Hit tas ledsagere og barn med for en hyggelig helg. I år var det mer enn 100 barn, og det finnes egen underholdning for de minste.

-Et tak på 50 utstillere gjør at arrangementet blir kompakt og oversiktlig, samtidig attraktivt for utstillere.

-Beliggenheten tiltrekker seg besøkende fra Trondheim til Bergen, samt fra Møre og innlandet.

-Foredragene skal fenge lokale besøkende, maskinentusiaster og andre tilreisende. På den måten fylles stolene opp.

Norgespremiere

Rosendal Maskin viste den nye gravemaskinen Doosan DX235 LCR som fikk sin Norges-premiere. Med HK-feste, rototilt og en 1150-liters skuffe påmontert, kunne eieren Magne Nordheim knapt holde seg unna maskinen. Han har nemlig ventet på den en stund.

På Bauma for et drøyt år siden ble prototypen av Doosan-graveren vist, og den første maskinen i Europa ble levert i Finland i februar. Nordheim reiste over på denne overleveringen og bestilte samtidig en til seg selv. Den kom til landet noen dager før Loen-dagene.

- Jeg har kjørt Doosan i mange år og er fornøyd med maskinen, sier han om sitt tredje Doosan-kjøp.

- Vi har hatt leveringsproblemer for disse maskinene, men det begynner å bli bedre, sier salgssjef Paul Håkon Endresen i Rosendal Maskin.

Under Loen-dagene var allerede tre nye maskiner på vei til Norge.

Kaeser-nyhet

Kaeser viste nyheten M57 Utility. Denne dieseldrevne kompressoren er beregnet på stasjonær drift, enten plassert ved et anlegg eller montert på en lastebil for å kunne flyttes rundt. Den har åpning for servicetilgjengelighet fra én side, og kan dermed plasseres inntil en vegg.

M57 Utility veier 1006 kg og produserer 5,1 m3 pr. minutt. Kompressoren er utstyrt med en Kubota-motor og drivstofforbruket er beregnet til 9,8 liter diesel i timen.

- Kaeser-konseptet bygger på at man ikke skal ta ut maks. av motoren, kun ca. 90%. Dette gir en roligere drift og lavere dieselforbruk, sier Olav Ospehaug, selger hos Kaeser-forhandleren Trykkluft Teknikk.

Tess døgnet rundt

Servicekampen hardner til og Tess satser på to ting: Stor geografisk spredning og 24-timers service. Dette er i stor grad hovedessensen etter samtalen med Steinar Berg i Tess, Molde.

Tess ble etablert i 1968 og startet med hydraulikkslanger. Dette er fremdeles sentralt for selskapet, men kravene til leveringen og monteringen av hydraulikkslangene er med tiden kraftig økt. Ryker hydraulikkslangen på en anleggsmaskin som er i full drift, tikker taksameteret i deprimerende høyt tempo.

- Vi har 105 avdelinger i Norge og satser på å være tilgjengelige for entreprenørene. Om de ringer, skal det alltid være en som svarer, uansett tid på døgnet, sier Berg.

Foruten hydraulikkslanger selger Tess stadig mer verneutstyr. Kravene til bruk av denne type utstyr er også blitt større de senere årene. Bøndene er tidligere blitt "vernet" mot bruk av verneutstyr, men nå gjelder reglene også for denne gruppen.

Bedre planlegging og dokumentering

Hella Service, forhandler for Hella Maskin, hadde med en egen vogn for presentasjon av styringssystemet Novatron. Systemet krever en viss planlegging og ikke minst innlegging av data for hva som skal utføres, men dette tas igjen under utførelsen av selve anleggsarbeidene.

Føreren får via systemet vite hvor det skal graves, hvor dypt, langt, bredt og hvilken helling for eksempel en grøft skal ha. Status vises underveis i jobben.

- Om få år har alle slikt utstyr på maskinene sine, spår landmåler Stian Veseth i Hella Service.

Én ting er at effektiviteten økes under selve gravingen, men et annet poeng for fremtiden som stadig blir viktig, er dokumentasjonen. Alt gravearbeid som utføres med et styringssystem påmontert blir registrert og kan følgelig benyttes som dokumentasjon. Informasjonen kommer fra sensorer som monteres på alle bevegelige deler som bom og stikke, samt inne i HK-festet.

Første 30-tonner på plass

Hos Hausken Traktor og Maskin sto en blank og ny Case CX300C beltegraver. Den nye serien er tidligere omtalt i Anlegg&Transport, og den første 25-tonneren ble levert for en stund siden. Nå er også den første 30-tonneren på plass, og etter å ha blitt vist på Loen-dagene, ble den fraktet en drøy mil til Stryn Pukk.

- Maskinen har en fantastisk drivstofføkonomi, sier Ole E. Brendefur i Hausken Traktor og Maskin.

Han påpeker at Tier 4-motoren fra Isuzu har et høyere moment på lavere turtall i forhold til tidligere versjoner. Dette får utslag i forbruket av drivstoff.

Case-graveren er 100% produsert hos Sumitomo i Japan. Stryn Pukk har to Sumitomo-gravere som har gått 40.000 timer, og i forbindelse med 20-årsjubileet til selskapet bevilget Stryn Pukk seg en ny 30-tonner fra Case i bursdagsgave.

Forsiden nå