Norsk Trafikksikring AS

KURSVIRKSOMHET: Daglig leder Kai Berg under et kurs hos Norsk Trafikksikring AS. Ski-bedriften, veileder og leverer alt innen trafikksikring - i hele landet.

Jobber hver dag, for en skadefri hverdag

– Riktig bruk av utstyr gir god sikkerhet og bedre gjennomføring. Det hjelper heller ikke om tanken er god, om materiellet ikke holder mål.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Vi befinner oss i Norsk Trafikksikrings lokaler i Ski, der daglig leder Kai Berg holder ett av sine mange kurs i arbeidsvarsling. Enten det er for arbeidende på vei, ansvarshavende eller trafikkdirigenter.

Sikkerhet er fundamentet. Mantraet er nulltoleranse for ulykker og skader på personell, trafikanter eller utstyr.

Har begynt med salg

Flere tusen meter med Zoneguard-rekkverk skiller, og sikrer, arbeidende, gående og syklende fra tunge trafikanter.

Norsk Trafikksikring (NTS) har holdt det gående siden 2009, og er i dag en totalleverandør av tjenester innen arbeidssikring- og varsling. Firmaet leverer kurs, rådgivende tjenester, samt utleie av materiell og personell over hele landet.

– Vi server bransjen med det behovet de har for alt av varslings- og sikrings-produkter.

Kai Berg, Norsk Trafikksikring AS

Fra og med 2019 har NTS også begynt med salg av varslingsutstyr og støtputebiler.

Det anlegges ny gang- og sykkelvei fra Hvervenbukta til Fiskevollen. Norsk Trafikksikring er totalleverandør på alt av sikring.

– Noen kunder ønsket å ha noe varslingsmateriell selv, og for å kunne dekke alle behov så har vi etablert noen agenturer, forklarer Berg.

Det er i hovedsak skilter, ledeskinner, LED panel, skiltfundamenter, og annet lettere materiell som er etterspurt.

– Vi server bransjen med det behovet de har for alt av varslings- og sikringsprodukter, vi veileder alle kunder i korrekt bruk, og vi kan levere utstyret på svært kort tid, forteller Kai Berg.

Ny gang- og sykkelvei

I disse dager er Statens Vegvesen med å anlegge en ny gang- og sykkelvei mellom Hvervenbukta og Fiskevollen, på sjøsiden av E18.  Den nye veien blir fem meter bred, tre meter sykkelvei med to felt og midtlinje.  På innsiden av denne, et tometers fortau, for gående.

Det anlegges ny gang- og sykkelvei fra Hvervenbukta til Fiskevollen. Norsk Trafikksikring er totalleverandør på alt av sikring.

Den gamle gang- og sykkelveien er revet, men hele strekningen er åpen for trafikk. En bit av E18 blitt midlertidig omgjort til gang- og sykkelvei, og det har blitt satt opp sperringer.  

Her er NTS totalleverandør, med blant annet rekkverk, sikring, varslingsskilter og omdirigeringer.

– Jeg tror vi nærmer oss et par kilometer med trafikksikring og rekkverk, anslår prosjektleder i NTS, Roar Halvorsen.

De brukte tre netter på å sette dette opp, fra klokken 22 om kvelden til 06 om morgenen.

Men hvem sikrer de som setter opp trafikksikringen?

– Det hjelper ikke å sikre andre om du ikke kan sikre deg selv, sier Halvorsen og smiler.
– Da har vi med en putebil. Vi stengte det ene kjørefeltet mens vi holdt på med det andre. Vi stengte også avkjøringsrampa da vi jobbet der, forklarer han.

Tåler påkjørsel

Roar Halvorsen i Norsk Trafikksikring

Ved riktig montering vil rekkverket kun bevege seg 20 centimeter ved påkjørsel av tungt kjøretøy.

Kai Berg

Vel oppe, ved en påkjørsel vil ikke dette rekkverket flytte seg noe nevneverdig.

– Dette er langsgående sikring som er boltet ved hver 12. meter. Her er det trygt for gående og syklende, forklarer prosjektleder i NTS, Roar Halvorsen.

Det er selvsagt nulltoleranse for ulykker og skader på personell, trafikanter eller utstyr på et trafikksikringsprosjekt. To kilometer med Zoneguard-rekkverk skiller, og sikrer, arbeidende, gående og syklende fra tunge trafikanter.

– Dette rekkverket har de beste egenskapene man finner på langsgående sikring. Ved riktig montering vil rekkverket kun bevege seg 20 centimeter meter ved påkjørsel av tungt kjøretøy, påpeker Kai Berg.

Det går tidvis svært hett for seg på Burnout stuntshow på Tusenfryd.

– Det kan i tillegg monteres støyskjerm på toppen, denne løsningen har vi levert til Tusenfryd og deres stuntshow, fortsetter han.

 

"Burnout"

Et kraftig stålrekkverk med betongfundament skiller de kjørende fra publikum.

For litt lenger nord, langs E18, finner Burnout Stuntshow sted. Profesjonelle og erfarne stuntsjåfører leverer action, dramatikk, humor og halsbrekkende stunts på både to- og fire hjul i hele juli måned, rett utenfor portene til Tusenfryd.

Her har NTS levert materiell, men prosjektet er ikke helt typisk, for det er primært innsynsskjerming og støyskjerming som er levert og montert.

– Her har vi gjort en jobb, men å kalle det ren trafikksikring er litt å ta i, forteller Halvorsen.

Rundt hele området har NTS montert langsgående sikring med lydtette innsynselementer på toppen. For å skille kjørende stuntmenn og publikum er det satt opp såkalt «TA-balker».

Skulle en kjøre på materiellet, og det medfører en eller annen skade, kan man bli straffet for å ikke ha gjort det riktig.

Kai Berg

– Det er et kraftig stålrekkverk med betongfundament. Vi har levert alt på dette området, bortsett fra tribune og det som har med selve bilkjøringen å gjøre, sier prosjektlederen.

Konsekvenser

Ved arbeid på vei leverer ikke NTS produkter som er kjekke å ha. De leverer det du må ha.

Konsekvensene av manglende utstyr, eller feil bruk kan medføre skade, eller i ytterste konsekvens være fatale. Sikkerhet er byggherrens og entreprenørens soleklare ansvar.

– Skulle en kjøre på materiellet, og det medfører en eller annen skade, kan man bli straffet for å ikke ha gjort det riktig. Utførende kan komme i en erstatningssituasjon, forklarer Berg.

Norsk Trafikksikring AS
  • Er en totalleverandør av tjenester innen arbeidssikring- og varsling.
  • NTS har hovedsete i Ski, men utdanner, veileder og leverer på landsbasis.
  • Leverer utleie av personell og materiell, samt salg av varslingsutstyr og støtputebiler.
  • Etablert i 2009.

Sikkerhet er fundamentet, men erfaring viser at god planlegging, sikring og varsling også kan gi raskere og mer effektiv gjennomføring av prosjekter.  Dette vil igjen gi bedre bunnlinje.

– Det tror jeg er en gjenganger for alle store- og små anleggsprosjekter, sier Kai Berg.

 

 

Powered by Labrador CMS