John Deere betaler for drivstoff
1. september 2017 lanserte John Deere sin nye drivstoffgaranti, John Deere Fuel Guarantee Program. Selskapet betaler dersom man bruker mer drivstoff enn forutsatt - og dersom man bruker mindre drivstoff enn forutsatt!
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Garantien skal «bevise og underbygge» John Deeres posisjon som en leverandør av traktorer med høy drivstoffeffektivitet, står det i en pressemelding fra traktorprodusenten.
AT.no treffer produktsjef Per Faller hos importør Felleskjøpet Agri SA på messa Bedre Landbruk 2017 i Lillestrøm.
- Drivstofforbruk på traktorer er blitt et viktig tema de siste årene. Drivstoff står for halvparten av driftsutgiftene på en traktor i dag, sier han.
- Med denne garantien ønsker John Deere å vise tydelig at de er gode på drivstofføkonomi.
Dobbel betaling for underforbruk
John Deere er opptatt av å tilby produkter som sikrer optimal produktivitet, driftstid og lave daglige driftskostnader. Garantien går ut på at John Deere garanterer drivstofforbruket for sine kunder.
Dersom kunden bruker mer drivstoff enn det som er satt som målsetting (se tabell nedenfor) får kunden kreditert dette forbruket. Bruker kunden mindre, blir forbruket dobbeltkreditert (se vilkår for kreditering lenger ned).
Det er mange faktorer som påvirker drivstofforbruket. Med den nye drivstoffgarantien er målet å hjelpe kunden med å optimalisere drivstofforbruket ved hjelp av traktorens bruksdata og gjennom dette identifisere muligheter for forbedringer.
Garantien gjelder for modellene 6R-6-syl, 7R og 8R, med enten iT4 ellerFT4 motor, uavhengig av transmisjon, og forutsetter JDLinkTM-oppkobling (dataovervåking). Den er gyldig for transportbruk slik det er satt opp i JDLinkTM (hjulhastighet over 20 km/t).
Utregningen av kreditt
Drivstofforbruk måles ved å bruke JDLinkTM-data. Derfor overføres registrerte JDLinkTM-data fra traktoren til John Deere og Felleskjøpet.
Det betyr også at JDLinkTM må aktiveres fra første dag traktoren tas i bruk. En aktiv JDLinkTM-traktorkonto må opprettholdes i det første årets bruk. Registrerte timer og drivstofforbruksdata rapportert via JDLinkTM mellom dag 1 (traktorens leveransedato til kunde = salgsdato i Felleskjøpets John Deere-systemer) og dag 365 (ett år etter) brukes for å kalkulere kreditten i rammen av programmet.
Slik beregnes kreditten: Drivstoffkreditt = (A-B) x C x D
A = Gjennomsnittlig målt drivstofforbruk for en registrert traktor i liter/time ved transportbruk (via JDLinkTM-data)
B = Programmets målsetting om drivstofforbruk for traktoren ved transportbruk (se tabell)
C = Antall timer en registrert traktor har blitt brukt til transport i løpet av det første året (via JDLinkTM-data)
D: 2 situasjoner:
Enten ligger A over B: «Utbetalings»-kreditt
D = NOK 6,99 refusjonsrate per liter (landsspesifikk)
Eller A ligger under B: "Belønnings"-kreditt (dobbelkreditt)
D = 2 x NOK 6,99 refusjonsrate per liter (landsspesifikk)
Eksempler
Eksempel 1 (målsetting 25 L/t):
En ny traktor kjøpes 1. september 2017 og leveres til kunde 1.oktober 2017.
Fra 1. oktober 2017 til 30. september 2018 rapporterer JDLinkTM-dataene at traktoren har blitt brukt til transport i 300 timer, og har hatt et gjennomsnittlig drivstofforbruk på 26,5 liter/time.
Kredittberegningen blir da som følger: John Deere Fuel Guarantee-utbetaling = (26,5 l/t - 25 l/t) x 300 timer x 6,99/l = 3145,50 NOK
Eksempel 2 (målsetting 25 L/t):
En ny traktor kjøpes 1. september 2017 og leveres til kunde 1.oktober 2017.
Fra 1. oktober 2017 til 30. september 2018 rapporterer JDLinkTM-dataene at traktoren har blitt brukt til transport i 500 timer, og har hatt et gjennomsnittlig drivstofforbruk på 22 liter/time.
Kredittberegningen blir da som følger: John Deere Fuel Guarantee-belønning = (22 l/t - 25 l/t) x 500 timer x 2x 6,99/l = 10485 NOK
John Deeres garanti-program er aktivt fra 1. september 2017 til 31. oktober 2018. Alle nye traktorer (ref. modellene over som inngår) som er kjøpt eller leaset mellom disse datoene er egnet for å registreres i programmet, så sant den leveres til kunde senest 30. april 2019. Eventuell kreditt utbetales etter ett år i drift.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll