Fabrikksjef Stefan Brosick (t. v.) og toppsjef Tony Helsham utstråler glede og optimisme etter nylanseringen.
Fabrikksjef Stefan Brosick (t. v.) og toppsjef Tony Helsham utstråler glede og optimisme etter nylanseringen.

Jubel og gravøl i Elnesvågen

Fra årsskiftet er merkenavnet Moxy MT og dumperens gulfarge historie. Heretter vil rammestyrte dumpere, produsert i Elnesvågen utenfor Molde, hete Doosan DA (DA - Doosan Articulated). Dumperne får konsernfargen orange og vil gli inn som en viktig og naturlig del i den store Doosan-familien. Med smått og stort kan giganten Doosan tilby over 300 produkter til entreprenørbransjen.

Budskapet om at navnet Moxy er en saga blott, ble presentert av adm. direktør Anthony (Tony) Helsham i Doosan Infracore Construction Equipment. Et 50-talls internasjonale fagpressejournalister var invitert til verdenslansering 12.-13. september av de nye Doosan-dumpere i Elnesvågen.

Påfølgende dager fikk også representanter fra Doosans verdensomspennende forhandlernett samme informasjon om de nye dumperne og deretter en grundig gjennomgang og presentasjon av fabrikken. Finalen for journalistene, såvel som for forhandlere, var spektakulær middag og båttur i den underjordiske grotten og sjøen i kalksteinbruddet til Naas noen kilometer fra fabrikken. Suksessen var ubestridt og minnerik.

God timing

Timingen kunne neppe vært bedre. Nøkkelen i opplegget var verdenslansering av Doosans nye generasjon dumpere (DA30 og DA40) i 30- og 40-tonnsklassen, omkranset av nye Doosan gravemaskiner, hjullastere og teleskoplaster.

- Det er naturlig at vi foretar lanseringen av våre nye rammestyrte dumpere (ADT) her i fabrikken i Elnesvågen. I mer enn tre tiår har stedet vært senter for utvikling og produksjon av dumpere, og fabrikken skal fortsette som produksjonssenter for Doosans rammestyrte dumpere. Da vi kjøpte bedriften i 2008, ble fabrikknavnet endret til Doosan Moxy AS, og dette vil fortsette selv om Moxy-navnet forsvinner på dumperne, sa Tony Helsham.

Viktig i Doosans stategi

Rammestyrte dumpere har en viktig plass i Doosan Infracore Construction Equipments strategi, hvor konsernets langsiktige mål er å komme på medaljeplass som operatør på verdensmarkedet.

- Koreanske Doosan har overlevd som selskap 115 år i forretningslivet. Det er en bedrift som setter høye mål, og som har vist en enestående evne til å endre seg i takt med sine mål. På kort tid har Doosan gått fra å være storaktør på konsumentmarkedet til å bli en formidabel aktør og leverandør i mange andre næringer, blant annet i anlegg og gruveindustrien. Nå er vi på 5. plass i den globale ligaen av verdens ledende leverandører. Vi kjemper med Volvo og Hitachi om å ta pallplassen bak Caterpillar og Komatsu, sier Helsham.

- For å nå våre ambisjoner trenger vi et komplett maskinprogram, ikke bare som leverandør til anleggsvirksomhet, men også til gruveindustrien, steinbrudd, avfallshåndtering og resirkulering. Dumperen har en sentral plass i denne strategien. Det var årsak til kjøpet av Moxy i 2008, året etter at vi hadde kjøpt Bobcats kompaktmaskiner og transportable generatorer. Selv om Moxy-kjøpet kom i starten av finanskrisen, har ingenting endret seg i vår strategi når det gjelder rammestyrte dumpere, sier han og er samtidig kategorisk på at Doosan ikke går inn i markedet for stive dumpere.

En annen forutsetning for et selskap med globale mål, er branding og merkenavn. Doosan er ledestjernen og fellesbegrepet. Det gir ikke lenger plass til Moxy-navnet når verdensmarkedet skal erobres.

Hva så med Bobcat, også en storaktør i verdensmarkedet? Ifølge Helsham vil Bobcat få leve sammen med Doosan i en to-brandsfilosofi, men i spørsmålet om hvor lenge navnet er fredet, var Helsham noe vag.

Markedsvekst

Doosans fremmarsj i anleggsmarkedet er sterkt knyttet til selskapets vekst i Kina og India. I en periode har Doosan hatt mindre salg i Europa, spesielt i enkelte maskinsegmenter, men salget av tyngre gravemaskiner i Midt-Østen og Europa har økt 55% fra 2009. Også kompaktmaskinene har vist en økning på 45% i samme område.

- Det er oppmuntrende å registrere at etterspørselen etter rammestyrte dumpere er på full fart fremover, ikke minst i nye markeder. Dette er positivt for oss, og derfor kommer de nye dumperne på rett tidspunkt, sier Stefan Brosick. Amerikaneren har kommet inn som et friskt pust som fabrikksjef i Elnesvågen og satt igang store endringer.

- Nå planlegger vi linjeproduksjon i fabrikken og forbereder nedstøping av skinner i gulvet til vognene som skal frakte nye maskiner fremover i takt med montering av delene, sier han.

Salget forsvant

Det er en kjent sak at markedet for rammestyrte dumpere ble hardere rammet enn kanskje noe annet anleggsprodukt under finanskrisen. 70% av salget på verdensbasis fordunstet, og nærmere to årsproduksjoner sto usolgt i forskjellige lagre og ventet på omsetning.

- Situasjonen hos Doosan Moxy var den samme. Derfor var det godt å ha en sterk eier med klare mål i ryggen. Det ga oss muligheten til å forsere utviklingen av nye dumpere, ta fatt i oppgaven med å endre bedriften og samtidig utvikle et komplett og kunderettet system. Vi har jobbet med å møte kravene fra ettermarkedet med deleproduksjon. Vi har sett på produksjonsprosessene, styrket utviklingsavdelingen, og vi har satt søkelyset på kvalitet med ansettelse av egen kvalitetsleder og etablert system for etterkontroll. Samtidig har vi jaktet på nye, talentfulle personer. Jeg føler at vi nå har en bedrift som er rustet til å møte utfordringene og omgående fordoble produksjonen, sier Brosick.

Forsiden nå