Bilde fra testkjøring på den 27 kilometer lange strekningen mellom jernbanen og Julas sentrallager i sommer.
Bilde fra testkjøring på den 27 kilometer lange strekningen mellom jernbanen og Julas sentrallager i sommer.

Jula får kjøre vogntog på 32 meter

Varehus-kjeden Jula kjører 31,67 meter lange modulvogntog på dispensasjon i Sverige.

Nærmere bestemt mellom Falköping og Skara. Mandag 8. desember kjørte to 32-meters-vogntog premiereturene med gods fra jernbanen i Falköping til Julas sentrallager i Skara; en strekning på 27 km.

Det er transportselskapet ARJ Service som kjører denne strekningen for Jula.

Nyteknik

- Premieren gikk bra til stoss for at det var kjempeglatt her på morgenen. Med disse vogntogene får vi med dobbelt så mye gods. Det gir fremfor alt en miljømessig gevinst, men vi håper også det skal gi en økonomisk gevinst, sier adm. direktør i ARJ Service, Monica Jonsson til .

ARJ Service AB kjører de lange vogntogene for Jula.
ARJ Service AB kjører de lange vogntogene for Jula.

Frem til desember 2017

Myndighetene har gitt dispensasjon frem til desember 2017 med å kjøre kjøretøy med lengde opp mot 32 meter på strekningen. I sommer ble det kjørt testkjøring på strekningen for å sjekke at ingen trafikkøyer eller annet kom i veien for kjempevogntogene.

- Det har vært et langdrøyt arbeid å få dispensasjon. Spørsmålet har blant annet vært oppe på regjerings- og EU-nivå. Det har vært mange runder, men nå etter 22 måneders arbeid føles det godt endelig å kunne begynne kjøringen, sier Julas logistikksjef, Lennart Karlsson, i en pressemelding.

Flere er interessert 

Ved å få denne dispensasjonen, gjør vi det mulig for andre å få til det samme som vi har gjort. Etter det jeg vet har en vareeier som Jula aldri fått denne typen tillatelse før. Vi er unike og vi skaper mulighet til fortsatt forskning og vekst i regionen. Det føles som en stor fremgang. Jeg vet det finnes mange interessenter i forskjellige bransjer som står i kø rundt om i Sverige for se nærmere på en slik mulighet. Det kan bli stort, sier Karlsson.

Det opplyses fra Jula at blant andre Chalmers, Trafikverket og Handelshøyskolen i Göteborg skal være interessert i å se på hvordan dette kan videreføres.

Forsiden nå