TOK KAKA: Adm. direktør Egil Krokan foran en gedigen 100-års Kaeser-kake-kopi.
TOK KAKA: Adm. direktør Egil Krokan foran en gedigen 100-års Kaeser-kake-kopi. (Foto: Bjørn E. Eriksen)

Kaeser feiret 100 år med åpen dag

VESTBY (AT.no): Torsdag 20. juni åpnet Kaeser Norge dørene på Vestby og tok imot kunder og forbindelser for å markere at moderselskapet, tyske Kaeser Kompressoren, er 100 år.

Markeringen ble holdt i Kaeser Norges bygg og hovedkontor på Vestby i Akershus. Kaeser Norge feiret 25 år i 2015, og etter dette er hovedanlegget på Vestby blitt utvidet. Selskapet er nemlig i jevn vekst, og listen over ansatte teller nå 48 navn. Selskapet har budsjett på 170 millioner kroner i år.

Bratwürst

De besøkende til den åpne dagen 20. juni ble tatt vel imot i kantinen og på den store takterrassen som har utsikt rett mot Vestby Hotell.

Naturlig nok var menyen grillet bayersk würst og tilhørende «getränke». Adm. direktør Egil Krokan og et veldrillet Kaeser-team tok imot kunder som kommer fra en rekke bransjer over hele landet.

Tidlig ute med teknologi

- Vår visjon er å være best på energieffektive maskiner til marine, industri, fiskerinæringen og transportable kompressorer. Vi har allerede en stor serie elektriske kompressorer, og vil kunne møte en tid med det grønne skiftet selv om helt karbonfrie byggeplasser nok vil ligge et godt stykke frem i tid. Men vi ønsker å være først ute med ny teknologi. Vår eier, Kaeser i Tyskland, har store ambisjoner, sier Krokan.

Forsiden nå

Norges klimapolitikk: En fiasko siden 2006 – konkrete virkemidler må til

Til tross for de ulike regjeringers selvskryt i stortingsdokumenter siden 2006, er lite eller ingenting oppnådd i klimapolitikken. Målet om 40 prosent klimareduksjon i ikke-kvotepliktig sektor (Granavolden-erklæringen sier 50 prosent) i 2030 er neppe innen rekkevidde, men mye kan gjennomføres hvis tiltak og virkemidler utformes og gjennomføres konkret. Det er ikke skjedd til nå. I denne artikkelen vises forløpet fra 2006, men også gjennomførbare tiltak og virkemidler for hvordan målene kan nås med veitrafikken som eksempel.