Maskinfører Egil Reppen var raskt ute med å prøvekjøre nye Menzi Muck M2 da den ble levert i Grong siste dag i juli 2018.
Maskinfører Egil Reppen var raskt ute med å prøvekjøre nye Menzi Muck M2 da den ble levert i Grong siste dag i juli 2018. (Foto: Truls Østerud/ Menzi Muck Scandinavia)

Kan deles i ni stykker for helikoptertransport

- Dette er en stor dag for oss. Nå starter vi prosessen med å trene på å plukke maskinen fra hverandre slik at den kan ­skreddersys for transport med små helikoptre til uframkommelige steder og deretter settes raskt sammen igjen for bruk.

Trond Eriksen i HeliTeknikk AS snakker om 7-tonneren Menzi Muck M2.

31. juli ble klatremaskinen levert av importør Truls Østerud i Menzi Muck Scandinavia til firmaet i Grong. Nye Menzi Muck M2 er den første som leveres i Norge og Skandinavia forøvrig.

Endrer kostnadsbildet

Det spesielle med M2 er at den sveitsiske produsenten har skreddersydd maskinen, og samtidig er det laget en nøyaktig oppskrift på hvordan 7-tonneren kan plukkes fra hverandre i opptil 9 enheter.

Disse kan transporteres bitvis til brukerstedet med små helikoptre, og på kort tid kan M2-maskinen monteres sammen for bruk.

- Dette vil revolusjonere kostnadsbildet for transport og bruk av en så stor maskin i utmark. Normalt må det benyttes Super Puma helikoptre for å få en 7-tonns maskin transportert ut i vanskelig terreng. Da snakker vi om opptil flere hundre tusen kroner i helikopterleie. Ved å demontere maskinen slik at ingen del veier mer enn 1000-1100 kilo, kan vi benytte små helikoptre med en timeleie på 5-6000 kroner, sier Eriksen.

Spesialist i vanskelig terreng

I 2012 stiftet Trond Eriksen og Håkan Norlén HeliTeknikk AS. Firmaet er helt og holdent basert på spesialkompetansen hos de to eierne. Eriksen har jobbet som linjemontør i Statkraft i 10 år, og har vært helikopterflyger siden 1986, hvorav 12 år som ambulanseflyver.

Kollega Håkan startet som flyger i 1978, er nå ambulanseflyver i Ålesund og har stort sett drevet med samme type flyving som kollegaen. Begge har jobbet i Lufttransport i 20 år.
Derfor kan man trygt si at HeliTeknikk-eierne bygger videre på spesialkompetanse og har satset helhjertet på maskiner og utstyr som kan benyttes til graving, boring og fundamentering i vanskelig terreng og hvor utstyret må fraktes inn via luftveien.

- I tillegg til bred kompetanse gjennom helikopteroperasjoner og linjebygging, har vi også skaffet utstyr med spesialbygd sag under helikopter for rydding av skog eller vindfall på linje trasé etter uvær. I maskinparken inngår også to italienske Euromach klatregravere og luftdrevet borerigg som brukes på graveren, sier Eriksen.

Menci Muck M2, første i Scandinavia levert til HeliTeknikk i Grong 31. juli 2018. T.v. eier Trond Eriksen og maskinfører Egil Reppen. Foto: Truls Østerud, Menzi Muck Scandinavia. Foto: Truls Østerud/ Menzi Muck Scandinavia

Prototype på Bauma

Det er ingen hemmelighet at Menzi Muck har hatt nykommeren M2 på programmet. Prototypen ble vist allerede på siste Bauma, men det spesielle er at nye M2 er basert på plattformen til den lagt større M5.

- Dette har resultert i at chassis, hydraulikk- og motorkapasiteten er overdimensjonert. Maskinen er beinsolid og har krefter i overflod. Det er også nødvendig når man skal jobbe på utilgjengelige steder og trenger mye kraft, sier importør Østerud.

7-tonneren har en løftekraft på 5400 kg med 3 meter utskyt på bommen. På 4,5 meter utskyt løfter den hele 3,1 tonn og på 6 meter 2000 kg.

Motoren er en 4-sylindret Deutz på 55 kW (75 hk), og kjølesystemet er konstruert med tre kjøleelementer for hydraulikk olje, veksling luft/vann og med variable vifter. Totalt har maskinen fire hydraulikkretser. Alle hjulene opereres selvstendig.

Rops-hytta er utstyrt med luftfjæret sete, 7-tommers display i farger, kraftig varmesystem og luftkondisjonering, 4 led-lyskastere og med muligheter for en masse ekstrautstyr. Hastigheten på Menzi Muck M2 er på 8 km/t.
- Menzi Muck har en produksjonskapasitet på 150 maskiner i året, og naturlig nok er hjemmemarkedet i fjellandet Sveits viktig. Flere M2 har vært i funksjon der i en tid, noe jeg ser som en fordel når det gjelder en ny maskin som denne. Likevel er det spennende å kunne levere den første maskinen i Skandinavia, sier Østerud.

Forsiden nå