Kan velge venstre- eller høyrestyring på sekunder

Kan velge venstre- eller høyrestyring på sekunder

Med Variostyring kan føreren velge mellom å sitte på høyre eller venstre side når Unimogen betjenes. Det tar nemlig under ett minutt å flytte rattet fra den ene til den andre siden.

Da Oppegård kommune (Akershus) nylig kjøpte sin tredje Unimog, falt valget på modellen U423 med Variostyring. Nybilen var på plass da vårrengjøringen startet 2017.

- Med det nye feiepåbygget, Trilety ATK36, har jeg valgt å ha rattet på høyre side hvor vi i tillegg har montert et ekstra speil for å se veikanten godt, sier Kristian Raadim (42) og føyer til: - Med annen redskap montert på Unimogen kan vanlig venstreratt være å foretrekke. Begge seter er av samme gode kvalitet, så uansett side sitter jeg godt.  

Multiredskapsbil

Raadim har arbeidet i Oppegård kommune, Avdeling Ute, i nær 14 år, og før det var han hos Statens vegvesen og Mesta. Han har god erfaring med Unimog og har allerede rukket å bli godt kjent med den nye U423.

Ved feiing har fører Raadim valgt å sitte på høyre side.
Ved feiing har fører Raadim valgt å sitte på høyre side. Foto: Bjørn Eriksen

 

Et ekstra speil er montert for å få med seg alle detaljer på asfalt eller fortauskanten.
Et ekstra speil er montert for å få med seg alle detaljer på asfalt eller fortauskanten. Foto: Bjørn Eriksen

Han fremhever det tette og gode samarbeidet med leverandøren Normog:

- De tilpasser Unimogen etter vårt behov, med de spesielle ønsker vi har. U423 er blitt en multiredskapsbil som raskt kan bygges om til bruk med forskjellig redskap. Med Unimogs spesielle kuleramme skiftes det mellom lasteplan, spreder eller feiepåbygg, og det tar ikke mer enn 30 minutter å montere/demontere feieaggregatet som nå sitter på, sier Raadim.

Sand- og saltspreder

I tillegg til feiepåbygget, er det levert Schmidt Stratos 3 sand- og saltspreder med trinnløs justering av sprederbredde fra 2-8 meter.

Beholderkapasiteten er på 3,5 m3, det er elektronisk justering av spredersymetrien og spredehastigheten er fra 0-80 km/t, forover og bakover.

I likhet er feiepåbygget, er sprederen montert i Unimogens kuleramme. Demontering tar bare 15 minutter.

Plogen som blir brukt om vinteren, er en 2015-modell Schmidt Tarron 3,2 meters kommunalblad.

U423 har front-kraftuttak for snøfres, kantklipper og spyleanlegg.

Etter tømming spyler Kristian Raadim oppsopskassa med vann fra bilen og gjør klar for neste tur.
Etter tømming spyler Kristian Raadim oppsopskassa med vann fra bilen og gjør klar for neste tur. Foto: Bjørn Eriksen

 

FAKTA

  • Totalvekt: 14.000 kg, foraksel 7000 kg, bakaksel 8000 kg og egenvekten 7150 kg.
  • Innvendige mål på lasteplanet: L 2383 mm, B 2074 mm, H 400 mm.
  • Snu-diameter: 13,7 m
  • Motor: Mercedes 231 hk (175 kW) Euro 6, dreiemoment 900 Nm
  • Girkasse: 8 trinn helautomatisk fullsynkronisert, hydrostatisk tilleggs girkasse.
  • Trekrets hydraulikkanlegg

 

Forsiden nå