Den nye boreriggen FlexiZoom – bygget på en Valmet 890 lassbærer – på sin ”jomfrutur” i februarsola.
Den nye boreriggen FlexiZoom – bygget på en Valmet 890 lassbærer – på sin ”jomfrutur” i februarsola.

«Kilemannens» borevogn på åtte hjul

Husker du saken om lassbæreren som var ombygget til borerigg i A&T nummer 2, 2005? Den er skrevet av Hans Fossum.

Bakpå sitter fire boretårn med matere og hammere fra Atlas Copco.
Bakpå sitter fire boretårn med matere og hammere fra Atlas Copco.

Roar Nordhagen fra Vestby er glad i stein. Det han liker best er imidlertid å bore og slite grunnfjellet vårt i «stykker», og han finner stadig opp ny redskap som er velegnet for formålet. Hans unike kilesystem for splitting av stein er velkjent og benyttes blant annet av steinindustrien i Larvik. Nå lanserer den kreative steinmannen boreriggen FlexiZoom på åtte hjul. Den er også unik.

Nykommeren er spesialkonstruert for steinblokkindustrien, og i løpet av mars vil den "langarmede" Flexi­Zoom som er bygget på en skogsmaskin, være i drift hos Saga Pearl i Larvik.

Ribbet lassbærer

Vi så nyvinningen første gang i september i fjor. Da var FlexiZoom bare en ribbet Valmet 890 lassbærer som "ventet" på å bli ombygd til en fleksibel, terrengsterk og langtrekkende borevogn.

Gjennom høsten og vinteren er Roar Nordhagens idéer og skisser blitt virkeliggjort av dyktige ingeniører, platearbeidere, sveisere og hydraulikkeksperter hos Brødrene Johnsen AS i Vestby. 23. februar rullet FlexiZoom på 38 tonn ut fabrikkporten hos Johnsen-brødrene - for første gang.

Valmet-lassbæreren fotografert i september ifjor, ribbet og ventende på et "lass" avansert boreutstyr.
Valmet-lassbæreren fotografert i september ifjor, ribbet og ventende på et "lass" avansert boreutstyr.

Cat og Atlas Copco

Vi starter med bæremaskinen Valmet 890 (1996-modell) som Nordhagen har "hentet" i Ørje. Åtte-hjulingen på ca. 18-tonn har 6,6 liters Valmet-motor (620 DS DTS) med effekt på 130 kW (174 hk) som skal sørge for fremdrift og drift av de fire støttelabbene.

Påbygget på tømmervogna består av en solid svingkrans og en 5,5 tonn tung teleskopbom m/tilt og rekkevidde på 10,5 m. Kraftkilden for hydraulikk-, bore- og kranfunksjonene er Cat-motoren 3126B (120 kW/163 hk). Videre finner vi en Techno Drive gearkasse, hydraulikksentral med fire Rexroth-pumper (2 variable/2 tannhjul), hydraulikktank på 800 liter, støvsuger på 500 liter/18 m2 filterflate og Nessco-kompressor med kapasitet på 7 m3/min/7 bar.

Roar Nordhagen (t.v.) og ingeniørene Eirik Bråthe og Robert Snekkevik er fornøyd med den første testen.
Roar Nordhagen (t.v.) og ingeniørene Eirik Bråthe og Robert Snekkevik er fornøyd med den første testen.

Atlas Copco Anlegg- og Gruveteknikk AS er med i prosjektet, og beveger vi oss ut på tuppen av bommen, finner vi en fire meter bred ramme med fire boretårn og Atlas Copco BMH200 aluminiumsmatere (m/utskiftbare sliteskinner), Atlas Copco CP1019-hammere (borehull 24 mm, 3/4" borstål) - og ventilpakker fra Rexroth (mating, rotasjon, slag). Styringssystemet for boreoperasjonene er fra Bosch/Rexroth, og fjernstyringen er levert av Microcontrol AS i Stjørdal.

Stort dekningsområde

FlexiZoom har borelengde på fire meter (fire meter ramme) og er bestilt av kunden med 13 cm avstand mellom borehullene og maks. dybde på 2,7 meter; borestållengder fra 0,8-2,7 meter kan benyttes. Nyskap­ningen til Nordhagen har også automatisk dybderegulering som hindrer gjennomboring.

Fleksibilitet og fremkommelighet har vært stikkord­ene under konstruksjonen av den nye boreriggen, og med en rekkevidde på 10,5 m og et dekningsområde på ca. 300°, dekker maskinen, ifølge Roar Nordhagen, et betydelig boreareal før den må flyttes.

Roar Nordhagen (t.v.) og Nils Eikeland, Atlas Copco, i en dyp samtale om boring.
Roar Nordhagen (t.v.) og Nils Eikeland, Atlas Copco, i en dyp samtale om boring.

Spesiallister i kjeledress

Nordhagens nye borevogn er bygget hos Brødrene Johnsen AS i Vestby, og Nordhagen kan ikke få rost den dyktige staben hos Vestby-firmaet godt nok.

- De ansatte er dyktige, kreative og løsningsorienterte, og ingeniørene er ikke redde for å få møkk på fingrene. De tar gjerne på seg kjeledressen for å ta i et tak; det synes jeg er flott, sier Nordhagen om "Brødrene" som også tidligere har virkeliggjort noen av "Kile­mann­ens" idéer.

Brødrene Johnsen AS ble grunnlagt i 1953 og regnes blant Norges fremste firmaer innen mekanisk industri. Gjennom avansert IT-teknologi og teknisk kompetanse, har bedriften i dag en solid plattform innen landbasert industri og offshoreindustrien med kunder både i inn- og utland. Firmaets kompetanse innen belegningsteknologi er velkjent og ligger i verdenstoppen.

Brødrene Johnsen består av tre enheter med mekaniske verksteder i Ski og Vestby samt ingeniørfirmaet AMT (Applied Manufacturing Technology) som "skreddersyr" løsninger for alle formål. Det er også AMT-teamet som har jobbet sammen med Nordhagen i utviklingen av FlexiZoom.

Ingeniør Robert Snekkevik, Brødrene Johnsen AS, har hatt en sentrale rolle i utviklingen av FlexiZoom.
Ingeniør Robert Snekkevik, Brødrene Johnsen AS, har hatt en sentrale rolle i utviklingen av FlexiZoom.

Forsiden nå