NYHET: Volvo-hjullasteren L105 (18 tonn) var den store nyheten på standen til Volvo under Bauma China.
NYHET: Volvo-hjullasteren L105 (18 tonn) var den store nyheten på standen til Volvo under Bauma China.

Kina-utviklet hjullaster fra Volvo

SHANGHAI (AT.no) Den store maskinnyheten på Volvo-standen på Bauma China er hjullasteren L105 (18 tonn).

Det spesielle med maskinen er at den er designet, utviklet og produsert i Kina. Maskinen er utviklet for det kinesiske markedet, som tross en betydelig nedgang i år, er verdens største marked for anleggsmaskiner.

- L105 er designet for å være pålitelig, men den er tilpasset markedet den skal gå i (Kina). Den er for eksempel ikke like drivstoffgjerrig som L110 som er utviklet i Sverige, sa Volvo CE-president Pat Olney på pressekonferansen i Shanghai.

 To merker

L105 blir produsert for det kinesiske markedet. Maskinen kan utstyres med skuffe opptil 4,5 m3 og er. 18-tonneren er utstyrt med Volvos sekssylindrede dieselmotor D7D (156 kW (224 hk). Motoren sørger for høyt dreiemoment ved lavt turtall som gir reduksjon i drivstofforbruket. I tillegg er maskinen utstyrt med Volvos eco-pedal som «dytter» gasspedalen tilbake for å oppmuntre føreren til å kjøre økonomisk ved anledning. Maskinens elektroniske styreenhet (E-ECU) har oppdatert software som bidrar til optimal ytelse og justerer nøyaktig forbruket av drivstoff til arbeidets behov. Videre har maskinen brytekraft på 173 kN og tippvekt på 10,5 tonn.

- Den nye maskinen kompletterer hjullaster-sortimentet i Kina som består av Volvo og SDLG. «Dual brand»-strategien bidrar til at vi når bredere kundegrupper. Ifjor solgte vi 47.230 Volvo og SDLG hjullastere og gravemaskiner i Kina, og vi er dermed markedsledende for disse maskinene her, sier Olney og legger til at det forventede salget for 2012 blir ca. 36.000.

Olney sier Volvo representerer «premium»-maskinene sammenlignet med SDLG i Kina. Nå skal samme oppskrift innføres også i andre markeder, for eksempel i Brasil. Neste år starter produksjonen av fire SDLG-gravemaskiner ved en ny fabrikk i Brasil. Det foreligger ingen planer om å satse på det samme i Europa.

Etter et meget positivt første halvår for Volvo i Kina, ble det bråstopp i årets tredje kvartal. Olney sa på pressekonferansen at den store nedgangen kom på grunn av stor reduksjon i store deler av gruvenæringen i Kina.

- Selv om det bremset opp i det tredje kvartalet, vil 2012 bli Volvo CEs tredje beste år noensinne. Kina er uansett nedgangen det største markedet for anleggsmaskiner i verden, og vil være det i mange år fremdeles, sier Olney.

 

Forsiden nå