Sany som også har vært solgt i Norge i noen år, hadde en av de mest imponerende standene. Etter konkursen hos den norske forhandleren er situasjonen i Norge uklar.
Sany som også har vært solgt i Norge i noen år, hadde en av de mest imponerende standene. Etter konkursen hos den norske forhandleren er situasjonen i Norge uklar.

Kinesere i store skarer, få europeere

"Maskinbransjens dragning mot Asia", var tittelen på rapporten fra Bauma i München i aprilutgaven av Anlegg&Transport. Med 1858 utstillere på Bauma China i Shanghai 23.-26. november stemmer utsagnet, men det er fortsatt et stykke frem før Ola Nordmann og europeere for øvrig strømmer til Shanghai-utstillingen i store mengder. Blant rekordbesøket på 150.000 (økning på 33%) var de langt fleste fra Kina og Asia, en pen kontingent kom fra Australia, men forbausende få fra Europa. En håndfull kom fra Norge.

At utstillingen likevel har fått sitt internasjonale gjennombrudd, hersker det liten tvil om. I 2008 kom det besøkende fra 124 land, denne gang fra 165 land.

Topp-10 med hensyn til antall besøkende var Kina, Sør-Korea, India, Japan, Russland, Malaysia, Brasil, Singapore, Thailand, Indonesia og Australia. At de fire BRIC-landene (Brasil, Russland, India og Kina) er på listen overrasker ikke.

Hovedinntrykket

Hovedinntrykkene norske besøkende sitter igjen med, kan oppsummeres slik:

-Kina markerer seg allerede som en stor industrinasjon og produsent av anleggsmaskiner. Nasjonens ledende bedrifter vil klatre raskt oppover på listen over verdens største.
-Med skrikende behov for energi står drivstoffsparing øverst på agendaen. Komatsus introduksjon av hybrid gravemaskin for et drøyt år siden har åpnet for en sverm av hybridkonkurrenter, japanske, koreanske og en rekke kinesiske.
-Det gamle utsagnet en norsk ingeniør kom med til undertegnede for 20 år siden bekreftes: - I Kina kan du få produsert hva du vil, oppgaven er å finne rett sted.
-De som for noen 10-år siden opplevde at japanere, og senere koreanerne, gjennomfotograferte alle detaljer på en maskinutstilling, hevder at kineserne slett ikke ligger noe tilbake i intensitet. Den er heller større.
-Kraftig prisvekst i Kina betyr at konkurransefordelen landet har hatt vil reduseres. Hvor mye, og hvor raskt det går er 10.000-kroners spørsmålet.
-Det som i stor grad vil være en garanti for kinesiske produsenters videre vekst, er det enorme hjemmemarkedet som utvikles i takt med den økonomiske veksten.   

Volvo-kopien

Det var mange som sperret opp øynene i Shanghai, da de oppdaget det kinesiske selskapet Volwa Group Co fra Shandong-provinsen. Navne-logoen hadde samme fonter som Volvo med unntak av at enkel-vo var byttet med dobbel-wa. Det er neppe tilfeldig.

- Hvordan er reaksjonen i Volvo-leiren på dette, informasjonssjef Klas Magnusson?

- Firmaet "tafser" på vårt varemerke, og det er noe som hender iblant. Vi vil ta det opp med selskapet, samtidig som vi har registrert at jussen praktiseres forskjellig i de enkelte verdensdeler. Vi har også registrert annen merking som er ganske lik Caterpillars. Dette er noe vi må leve med og håndtere på best mulig måte, sier Magnusson.

Volvo lanserte fire nye gravemaskiner på utstillingen, alle skreddersydd for kravene i Kina og uaktuelle for Europa. Den andre store maskinnyheten var at Volvo-partneren Linggong nå utvider maskinspekteret med tanke på eksport til regionen. Volvo har ellers det Magnusson betegner som "fullt oppsett" i Kina og stormer frem i markedet.

Om utstillingen sier han: - Jeg var på maskinutstilling i Beijing for 12-13 år siden. Maskinene fikk plass på et areal så stort som to-tre fotballbaner. Nå kjennes det som å være på Bauma i München eller Conexpo i USA. Den store forskjellen er likevel støynivået som er enormt.

Sunward overrasker

Trondrud Maskin AS har i noen måneder representert kinesiske Sunward i Norge, og tradisjonen tro har firmaet startet pent og forsiktig. Dette til tross var det i desember totalt registrert 35 solgte Sunward-maskiner etter oppstarten.

- Vi har konsentrert oss om kompaktlaster-modellene SWE17 og SWE35 på henholdsvis 1,8- og 3,5 tonn, og i tillegg gravemaskinmodellene SWE40 og 90 på 4,3- og 9 tonn, sier Magnar Trondrud. - Mottagelsen hos kundene har gitt mersmak, og det var bakgrunnen for at vi var tre mann fra firmaet på Bauma China. Selv om jeg har vært på Sunward-fabrikken, var det imponerende å se bredden i bedriftens maskinpresentasjon. Gravemaskinprogrammet er rett og slett imponerende, og i tillegg produserer Sunward kraner, asfaltutleggere, fundamenteringsrigger og en bred serie med minimaskiner og kompaktlastere. Vi har nok å velge mellom når vi skal ta neste steg i markedsføringen av kinesiske maskiner. Det vil imidlertid skje på våre premisser hvor vi selv bestemmer takten. Jeg har vært så lenge med i bransjen og opplevd oppturer såvel som nedturer, at jeg har lært hvor viktig det er å ha kontroll og selv bestemme takten.

- Vil vi få se andre Sunward-maskiner i Norge?

- Sunward har en 13-tonns hjulgraver, SWE130W, som er klar for salg i Europa. Den virker meget interessant, sier Trondrud.

- Hovedinntrykk forøvrig?

- En utrolig maskinbredde og mange store maskiner. Jeg hadde ikke ventet å se så mange kinesiske 50-100 tonns gravemaskiner her, ei heller kraner i det storformat som ble vist. Ellers utmerker Sany seg med en fantastisk bredde og styrke og vil bli et merke også for europeiske entreprenører med tiden.

At også Sunward hadde sin hybrid gravemaskin klar, modellen SWE230, var ventet med bakgrunn i den energi-spare-vinden som blåser over Kina. Maskinen er blitt riktig lekker, men det blir neppe noe rift etter den i Norge med det første, tror Trondrud.

- Hva med andre og nye kinesiske representasjoner for Trondrud Maskin?

- Dette var etter min mening en langt mer interessant utstilling enn Bauma i München. Vi har brukt tiden godt, samlet informasjoner og sitter i tenkeboksen, sier Trondrud.    

Veteran fra Trondheim

Tor Skjetne i Skjetne Maskin AS, Trondheim, har importert kinesiske maskiner siden 2005 og hadde med seg fem kunder til Shanghai.

- Mest forbausende var å se hvor mange nye kinesiske merker som var representert på utstillingen, spesielt gravemaskinprodusenter. Dernest var det forbausende mange store maskiner på 80-100 tonn, men relativt lite utvalg av småmaskiner. De nyhetene vi får for Europa er først og fremst gravemaskiner i segmentet 14-25 tonn, men det kommer også en 8-tonner på belter. Selvfølgelig har XCG, datterselskap av giganten XCMG, også hybridgraver, sier Skjetne.

Det nye for Trondheims-importøren er at han nå får tilgang til flere typer maskiner fra Kina. Da XCMG hadde en joint venture-avtale med Caterpillar, kjøpte Skjetne kun maskiner fra datterselskapet XCG. Etter at avtalen er opphevet, får han maskiner fra begge. For øvrig har også John Deere inngått avtale med XCG og leverer maskiner til Asia, Afrika og Australia.

XCMG er forkortelsen for Xuzhou Construction Machinery Group LTD som produserer hjullastere, veihøvler, valser, mobilkraner, beltekraner, men tidligere ikke gravemaskiner på grunn av avtalen med Caterpillar. Det gjorde derimot datterselskapet XCG.

Veteran fra Hønefoss

Én annen importør som kan gis veteranstempel for Kina-import, er daglig leder Terje Lien i Hako Maskin i Hønefoss.

- Jeg har vært i Kina minst femti ganger og har sett hvordan den lokale industrien har utviklet seg. Shanghai-utstillingen er 30% større enn for to år siden, og det vil neppe stoppe med dette. For oss er det viktig å pleie forholdet til våre kinesiske leverandører. Etter at vi introduserte de hydrauliske slaghammerne i Norge, har vi solgt 400 hammere på fire år. De representerer et bra produkt, sier han.

Den andre store importen fra Kina er LiuGong hjullastere og gravemaskiner. De ble lansert i Norge i 2005, og Hako Maskin har solgt 40 hjullastere og 50 gravemaskiner. Spesielt 8-tonneren er populær.

- I 2011 kommer LiuGong med Euro 4 motorer etter samarbeid med Cummins, og selskapet skal også åpne nytt senter i Amsterdam. Det vil gjøre det lettere for oss, selv om vi heller ikke har noe problem med å forholde oss til LiuGongs polske senter, sier Lien.

Han venter seg spesielt mye av en ny 16-tonns hjullaster som er varslet.

En 8-manns stor delegasjon var med i Hakos reiseopplegg til Kina.  

Forbausende utvikling

Owe, Inger og Christian Beck i Beck Maskin AS var på Bauma China for å registrere utviklingen. Owe Beck oppsummerer inntrykkene slik:

- Det er forbausende hva kinesiske produsenter har fått til de siste årene. Kvaliteten på maskiner og utstyr er som natt og dag fra få år tilbake, og anleggsindustrien kommer med stormskritt. Etter min mening slår Kina Japan på innovasjon. Kineserne er betydelig mer fleksible, mer individualister på en måte, og det slår ut i kreativitet. Veien er ikke lang for utvikling videre. Dette til tross har Japan fortsatt den beste kvaliteten, men nasjonens utvikling industrielt bremses av stivbeinthet og gammeldags tenkende ledere. Det vil true landets fortsatte storhetstid som industrinasjon. Japan opplever i tillegg store familiekonflikter, har deflasjon og et utrolig tregt system som ikke lover godt.

- Ingen mørke skyer for Kina, eller hva?

- Et klart problem er at prisene i Kina fyker til himmels. Kinesiske produkter er ikke billige lenger, og med en inflasjon på 6-8% spørs det hvordan dette påvirker konkurransesituasjonen. Japan har ingen inflasjon, men en sterk Yen-kurs som har gir nasjonen og importørene problemer. Jeg registrerer forøvrig at svenske importører av kinesiske maskiner har møtt veggen, og i Norge stilles det spørsmål om Felleskjøpet fortsatt vil satse på Yuchai.

- Hva frister for Beck Maskin etter Shanghai-turen?

- Mye, men det er lang vei å gå fra ønske til handling, sier Owe Beck.

Spennende utvikling

Daglig leder Knut Tangen fra Hymax AS var også i Shanghai og på møter med Hyundai som selvfølgelig også viste en ny hybrid-graver på utstillingen.

- Sany imponerer, kinesiske maskinprodusenter viser en utrolig bredde, men fra mitt ståsted er veien til å få virkelig fotfeste på det europeiske markedet, fortsatt lang. Forbedringspotensialet er logistikk og service, og etter hvert blir det også spørsmål om prising av kinesiske maskiner i konkurranse med etablerte selskap. Hyundai har et solid fotfeste i Kina og åpner tre nye fabrikker. Også Daemo som vi representerer, har produksjon i Kina. En ting er imidlertid hevet over tvil. Utviklingen hos kinesisk anleggsindustri bør følges med argusøyne, sier Tangen.

Forsiden nå