Frank Ole Sørensen (Hæhre, fra toppen), Lars Hæhre, Jan Ståle Døhl (Kranor) og Tor Gunnar Stabæk (Kranor) ble enige på Vei og Anlegg.
Frank Ole Sørensen (Hæhre, fra toppen), Lars Hæhre, Jan Ståle Døhl (Kranor) og Tor Gunnar Stabæk (Kranor) ble enige på Vei og Anlegg.

Kjempekraner til Hæhre

Hæhre kjøpte to Potain Igo T130 på Vei og Anlegg. De selvreisende byggekranene er de største Kranor fører.

Kranor har tilsvarende kraner i egen utleiepark og skal ha flere, men nå er de to første solgt til en ekstern kunde. Og kunden ble Hæhre som tok seg flere solide handlerunder på Vei og Anlegg.

Den ene krana skal Hæhre benytte i prosjektet Sokna-Ørgenvika, mens den andre skal til milliardprosjektet (1,8 mrd. kr) som Hæhre fikk på E6-Dovrebanen like før anleggsfesten på Hellerudsletta.

Én av kranene er skinnegående. Kranene har sonebegrensning integrert. Om man for eksempel har en strømførende linje i nærheten, kan man programmere krana til å stoppe om man nærmer seg denne.

- Hæhre bestilte full utrustning for kranene som bør ha enlevetid i 20-25 år. De har et eksklusivt kranførerhus som ofte sitter i tårnkraner, men som er spesielt på de selvreisende, sier Kranors salgs og markedssjef Jan Ståle Døhl.

Monteres på én dag

Maksløft på kranen er åtte tonn, og med horisontal utligger på 37,3 meter og 30 grader topping strekker den seg 61 meter over bakken. Begge leveres med transporthjul for transport på vei i opptil 80 km/h.

- Hvor lang tid tar det å reise Potain Igo T130?

- Det som tar mest tid, er å sette den på plass og nivellere den opp. Det skal 44 tonn ballast på den, noe som tar ca. en halv dag. Den bør være fullt montert på én dag, sier Døhl.

PS: Veidekke brukte en tilsvarende kran på Rudshøgda i vinter uten problemer med kulden. Godt å vite for Hæhre som skal benytte utstyret på to av Norges kaldeste steder.

Forsiden nå