Mitsubishi Outlander med 2,2-literen og TC-girkasse ga en fin opplevelse på kalde vinterveier opp og ned fra fjellet.
Mitsubishi Outlander med 2,2-literen og TC-girkasse ga en fin opplevelse på kalde vinterveier opp og ned fra fjellet.

Kjempetur i ny Outlander

Det er lenge siden vi kjørte den gamle, 2. generasjon Outlander med 2-liters motor. Den hadde ikke så mye å skamme seg over og ble en bestselger. På etterjulsvinteren i år kjørte vi den nye med høyt utstyrnivå på Fjellrunden. Det ble en annen, fin opplevelse.

Høyt utstyrsnivå" betyr i dette tilfellet særlig 2,2-liters PSA dieselmotor på vel 156 hk og 6-trinns TC-SST girkasse. Bokstavene står for Twin Clutch Sport Shift Transmission. Det er samme type girkasse som Volkswagen kaller DSG og Ford PowerShift. Det har vært populært uttrykt som "to girkasser i én" - ikke så galt, for egenskapen man setter pris på, er at når et gir ligger inne, for eksempel 4. gir, ligger girtrinnene ved siden av klare. Når den andre clutchen lukker, er kassen i 5. gir. Girskiftet skjer lynraskt og uten krafttap hvis elektronikken styrer clutchene nøyaktig.

TC-kassen er som man forstår elektronisk styrt og girer automatisk (ingen clutchpedal), men den kan også styres manuelt med girspaken, eller med to hendler under rattet (SportShift).

Lettkjørt

Med det aktuelle utstyrsnivået ("Instyle +") består kjørejobben i å holde bilen på veien, gi gass og bremse. Å holde bilen på veien er lett. Bilen er retningsstabil takket være en utmerket styring. Å skifte gir trenger man ikke, det ordner computeren. Bremsing byr heller ikke på store anstrengelser, og stopper man i en bakke med en annen trafikkant rett bak, er det problemløst når det skifter til grønt; bilen har Hill Holder, eller bakkestarthjelp. Computeren holder bremsene på i 2 sekunder.

Når man gir gass i denne utgaven med 2,2-literen, er det en fornøyelse. Under normal kjøring har bilen alltid et kraftoverskudd som "er bare deilig å oppleve", slik en annen prøvekjører uttrykte det. Med 156 hk og 380 Nm dreiemoment pluss TC-girkasse kommer man raskt forbi et vogntog. Når så kuldegrader ikke er noe problem, blir sjåførens komfortnivå høyt. 4x4-systemet fikk vi bruk for bare én gang på denne Fjellrunden. Det skjedde etter parkering i bakke med løs snø. Et viktig poeng ved 4x4-systemet er for øvrig at det er ESP-kompatibelt.

Forbruk

Motoren er en av faktorene som gjør Outlander til en super bil å kjøre. Denne avanserte motoren viste seg også å gå rimelig. På vår faste måleetappen fra Dombås til Kolbotn, 36,12 mil, brukte bilen24,22 litervinterdiesel. Det gir et snittforbruk på 0,67 lit/mil. Temperaturen på etappen lå jevnt litt under minus 10, og med en totalvekt på ca.2000 kgog med fersk motor, er resultatet meget bra.

 

Forsiden nå