Kjøper arbeidstøy for flere hundre millioner kroner
(Foto: Blåkläder)

Kjøper arbeidstøy for flere hundre millioner kroner

NCC, Skanska og Peab, velger Blåkläder som leverandør av arbeidstøy. Avtalene løper i tre år og har en verdi på ca. 450 millioner svenske kroner.

Den nordiske avtalen med NCC og Skanska er en forlengelse på tre år, mens avtalen med Peab er ny. Blåkläder blir dermed eksklusiv leverandør av arbeidstøy for alle de tre store Skadinaviske selskapene – samtidig som NCC og Peab i tillegg benytter Blåkläder som leverandør av sko og hansker.

- Kvalitet er kritisk viktig

Blåkläders uttalte fokus på funksjonalitet, kvalitet og design er den viktigste årsaken til at de nordiske gigantene har inngått treårsavtalen på arbeidstøy, skriver Blåkläder i en pressemelding.

- Det er kritisk for NCC at Blåkläder leverer arbeidstøy i høy kvalitet, med god funksjonalitet og godt design. Vi setter også pris på at Blåkläder eier egen produksjon og eget lager, samtidig som de har et sterkt miljøfokus, sier innkjøpssjef i NCC, Ole Kristoffersen.

Nytt lagersystem

Store avtaler krever stadig mer av Blåkläders kapasitet, noe som er en av årsakene til at arbeidstøyleverandøren nylig har investert i det helautomatiske lagersystemet Autostore. Investeringen gjør det mulig å optimalisere effektiviteten med 60 prosent, samtidig som systemet skal føre til raskere håndtering av ordre og bedre leveringstid.

- Vi er selvfølgelig stolte over å få tillit fra Skandinavias største entreprenører. Det beviser at vår investering lønner seg, og at vi fokuserer på de rette tingene. Samtidig utfordrer de oss til å utvikle oss videre, sier adm. direktør i Blåkläder, Henrik Holm.

Egne asiatiske fabrikker

Blåkläder opplyser i en pressemelding at selskapet jobber kontinuerlig med å utfordre tilstanden i arbeidstøybransjen. Produktutviklingen gjøres i «godt samarbeid» med brukerne og kolleksjoner utvikles i tråd med «alle krav på markedet».

Ifølge Blåkläder kan spesialtilpassede løsninger for spesifikke arbeidsyrker lettere produseres med «responsive og fleksible» selveide fabrikker i Sri Lanka og Vietnam.

- Det er viktigere å lytte til våre sluttbrukere enn bare å gjøre det vi tror er riktig. Mange av våre kunder bruker klærne våre opptil 40 timer i uka. Utfordringen ligger i å kombinere gode funksjoner og kvalitet med et design som fungerer optimalt, sier Robert Mørch, salgssjef Blåkläder.

Forsiden nå