Kjører på vegetabilsk olje
(Foto: Norsk Scania)

Kjører på vegetabilsk olje

Scania Euro V-motorer kan kjøres på vegetabilsk olje. Etter planen skal også Euro VI-motorer fra produsenten kunne gjøre det.

I tråd med Scanias filosofi om at alternative drivstoffer behøves, introduserer selskapet nå muligheten til å benytte HVO-drivstoff på sine Euro V-motorer.

Produsenten tester også drivstoffet med målsetting om å tillate det brukt på Scanias busser og lastebiler med Euro VI-motorer også.

Utfordring med tilgjengelighet

HVO står for Hydrogenert Vegetabilsk Olje, og er kjemisk sett, nærmest identisk med fossil diesel. Drivstoffet må tilfredsstille spesifikasjonen TS15940, i henhold til europeisk kravstandard.

Ved bruk i en dieselmotor gir det en CO2-reduksjon opp mot 85%, avhengig av råstoff og produksjonsprosess - til noe høyere drivstoffkostnad - men uten kortere serviceintervaller.

Utfordringen ligger i dag på tilgjengelighet, både i produksjon og fyllestasjoner.

Tester med Euro VI

- I første omgang godkjenner Scania HVO benyttet på samtlige kjøretøy som tilfredsstiller Euro V og alle driftstyper forteller branding- og kommunikasjonsdirektør i Norsk Scania AS, John Lauvstad.

For Euro VI gjennomføres tester hos et antall kunder i Sverige. Målet er å ha mer enn hundre Euro VI HVO-lastebiler i drift høsten 2015.

- I Sverige er det flere store kunder som har klare målsetninger om å redusere sine CO2-utslipp, og som er veldig interessert i å være med å prøve ut drivstoffet, forteller Jonas Nord, regionssjef Scania i Norden.

Satser på flere alternativer

Den største utfordringen i dag for mange transportører er å kunne få tak i HVO. Det er enklere, og flere leverandører, på en mer vanlig biodiesel (FAME), der Scania i dag tilbyr Euro VI-tilpassede motorer fra 320 til 580 hk.

- HVO er et interessant drivstoff som har vært på markedet i et antall år, men som nevnt er produksjon og tilgjengelighet en begrensning, sier Nord.

- Scania ser på HVO som et komplement til våre gass- og dieselmotorer drevet av FAME og RME. Vi er også i gang med å utvikle vår Euro VI-motor for ED95 (Bioetanol). Skal transportkjøpere og lastebilindustrien sammen redusere utslippet av CO2 må alle muligheter tas i bruk.

Forsiden nå