Det er nyttig å få et lite innblikk i hvordan brøytesjåførens hverdag er.
Det er nyttig å få et lite innblikk i hvordan brøytesjåførens hverdag er.

Kjøretrening og faglig påfyll

Vinterlige kundearrangementer er populære i lastebilverdenen. Den erfaringen gjorde Scania også da selskapet samlet totalt 180 kunder til prøvekjøring og faglig påfyll i Trysil i januar. Fagpressen fikk nøyaktig samme vitamininnsprøytning.

Det er viktig å kunne prøve ut egne vinterferdigheter under kontrollerte forhold, før man eventuelt må teste dem ukontrollert i en trafikksituasjon. Slalåmkjøring og bremsing på glatt underlag var blant de ferdigheter deltakerne fikk prøve seg i. Det var fort gjort å oppleve at både en semitrailer og ei trippelkjerre bokstavelig talt kan ta over styringen hvis man ikke gjør jobben skikkelig, og hvis det går for fort.

Det er store krefter som skal tøyles under nedbremsing. Der snøen var mest hardkjørt og polert mot slutten av dagen, opplevde undertegnede å seile av gårde hele 100 meter ved nedbremsing fra 50 km/h. Omsatt til lovlige 80 km/h og ellers samme underlag, ville det ha gitt en bremselengde på minst 200 meter. Tommelfingerregelen er at hvis man dobler hastigheten, blir bremsestrekningen firedoblet. I eksemplet tenker man seg hastigheten økt med drøyt 50%. Da blir bremselengden økt drøyt 100%.

Man kunne også oppleve at ved bare å legge bil og henger litt ut av det mest tilkjørte sporet, ble bremsestrekningen redusert med mange meter. Slik er det i det virkelige livet ute på veien også.

Brøytebil

Å sette seg bak rattet i brøytebilen med diagonalplog fra Tellefsdal var en spesiell opplevelse. Selv med mange års erfaring bak rattet i mer "normale" kjøretøy, merker man at man ikke er en god brøytesjåfør helt uten videre. Dette er en egen sjåfør-profesjon, hvor øving og erfaring er det som teller. Det er en nyttig erfaring for oss andre at brøytesjåføren har et særdeles viktig og krevende arbeid.

Elektroniske bremser

- En av årsaken til at vi har et vinterarrangement, er å informere kunder og andre om hvordan vårt elektronisk styrte bremsesystem fungerer når vi har mest bruk for det, nemlig om vinteren, sier informasjonsdirektør Jon Lauvstad. - Vi er nå oppe på EBS 5, som i tillegg til blokkeringsfrie bremser og stabilitetskontroll har et helt sett med elektroniske hjelpesystemer som gir oss optimal assistanse når kjøreforholdene er på det mest krevende. De av oss med tungt førerkort fra tiden før ABS-bremsene er kanskje fortsatt fjærlette på høyrefoten når vi bremser. Egentlig er dette feil. Trå til for full og la elektronikk og automatikk jobbe. Samtidig er det viktig å huske at ingen assistentsystemer kan oppheve de fysiske lovene!

Samarbeidspartnere

Scania hadde alliert seg med en rekke samarbeidspartnere fra påbygg- og utstyrssiden under arrangementet. - Dette gir kundene en glimrende mulighet til å ta opp forskjellige spørsmål med firmaer som leverer utstyr på eller til lastebil, og vi har fått mange tilbakemeldinger på at det er nyttig, sier Lauvstad. - Vi har fått sterke indikasjoner på at kundene synes det er nyttig med et slik vinterarrangement, så vi gjentar det nok neste vinter.

 

Forsiden nå