Per Arne Hukset var på klassetur med Transport og Logistikk, Mo og Øyrane vgs til Transportmessa 2015. Her prøver han seg i Andesfjellene i Sør-Amerika. Alle som kjørte var med i trekningen av premier - uansett hvordan det bar av sted.
Per Arne Hukset var på klassetur med Transport og Logistikk, Mo og Øyrane vgs til Transportmessa 2015. Her prøver han seg i Andesfjellene i Sør-Amerika. Alle som kjørte var med i trekningen av premier - uansett hvordan det bar av sted.

Kjørte i Andesfjellene

Det gikk ikke bra for alle.

Heldigvis var det bare et spill. Transport-Formidlingen (TF) SA hadde med seg lastebilspill med ratt, pedaler og sete på stand på Transportmessa 2015.

Spillet fungerte som et trekkplaset for å få folk til standen. Etter endt kjøretur slo TFs representanter av en prat med de besøkende ga gode argumenter for hvorfor man burde kjøre for TF-samvirket eller hvorfor man burde kjøpe tjenester av sammenslutningen av sjåfører.

- Vi er store på distribusjon og masseflytting i Stor-Oslo. Vi har ca. 300 lastebiler i daglig drift i vårt samvirke, sier Kjell Øyvind Værnes, IT-ansvarlig i TF Transport.

Bygget landet

Transport-Formidlingen SA (Oslo lastebileierforenings Transport-Formidlingssentral) ble dannet i 1948 i Oslo da det var et skrikende behov for transportører som kunne være med på å få landet på fote igjen etter andre verdenskrig.

Den første ekspedisjonen ble åpnet i Havnegata 1. De seks grunnleggerne hadde til sammen åtte lastebiler. Tre år senere kjørte 231 lastebiler for formidlingen.

Bunn og topp

Antallet som har kjørt for formidlingen har variert med de økonomiske konjunkturene. I 1983 var antallet nede i 139, mens 370 biler var i drift via TF fra 2007 til 2010.

Forsiden nå