To norskregistrerte varebiler ble kjørt med overlast da de ble kontrollveid på E16 Sollihøgda.
To norskregistrerte varebiler ble kjørt med overlast da de ble kontrollveid på E16 Sollihøgda. (Foto: Statens vegvesen)

Kjørte med mange hundre prosent overlast

To varebiler ble stoppet av Vegvesenet på E16 Sollihøgda med totalvekt på henholdsvis 5500 kg og 4050 kg. Bilen som veide mest har maksimal tillatt nyttelast på 265 kg.

Varebiler har tillatt totalvekt opp mot 3500 kg. Slike biler, utstyrt med skap eller kapell, når ofte tillatt maksimal tillatt nyttelast (som kan være under 300 kg) lenge før skapet/kapellet er fyllt opp.

Bilene kan kjøres med personbilførerkort og sjåførene/eierne slipper unna mange av de strenge reguleringene tungbilersjåfører og -eier må forholde seg til: Blant annet kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

Flyttelass

Når Statens vegvesen kontrollerer tungbiler langs veier med høy hastighet og stor trafikk brukes lystavler som varsler kontrollen. Da må biler som er registrert med totalvekt fra 3500 kg og oppover kjøre inn på kontrollplassen, mens varebiler kan kjøre forbi.

Når det avholdes kontroller ved Sollihøgda på grensen mellom Buskerud og Akershus vinkes imidlertid lastebiler og busser inn manuelt, og da er det mulig å stoppe varebiler også.

- Vi har fokus på å stoppe og veie varebiler på våre kontroller, i tillegg til tungbilene, sier inspektør Øyvind Erlandsen i Statens vegvesen, Tungbilgruppen i Buskerud.

Derfor ble de to bilene på bildet over stoppet i en kontroll tirsdag 9. august. De to polske sjåførene i de norskregistrerte bilene kjørte i følge med flyttegods som skulle fra Oslo til Beitostølen. Da varebilene ble veid, veide den ene 5500 kg og den andre 4050 kg.

Anmeldt

Det gis ikke overlastgebyr for overlast på varebiler, men ved en viss grense blir sjåføren anmeldt, opplyser Erlandsen.

- Sjåføren på bilen som veide 5500 kg ble anmeldt, sier inspektøren.

AT.no har fått opplyst at mange blir overrasket over hvor få kg de har lov til å laste i varebiler.

- Vi anbefaler at sjåførene tar turen innom en av våre vekter langs veien med tom varebil for å finne ut hvor mye bilen faktisk veier, i tillegg til å sjekke vognkortet, sier Erlandsen.

Forsiden nå