Jochen Hahn vant for første gang EM i Truck Race i 2011.
Jochen Hahn vant for første gang EM i Truck Race i 2011.

Klart igjen for EM i Truck Race

For første gang i historien skal starten på EM i Truck Race skje i Istanbul i Tyrkia. Det skaper noen nye utfordringer for deltagerne.

Fabian Calvet, den driftige lederen for Truck Race Organization, som organiserer størsteparten av kjørerne, har et dilemma når det gjelder årets EM-runder. På den ene siden åpnes det nye markedsmuligheter ved å involvere flere løpssteder. Samtidig oppstår nye utfordringer av praktisk art. Åpnings-racet i den asiatiske delen av Istanbul, som altså flytter EM utenfor Europa, samt russiske Smolensk, innebærer langt mer omfattende forflytninger av EM-sirkuset enn man har vært vant til. I Sentral-Europa holder det med et par dagers kjøring på motorvei for å komme frem. Dette blir vesentlig mer omfattende når det gjelder Istanbul og Smolensk, ikke minst kostnadsmessig.

Mer enn 30 år

Ideen om å kjøre race med lastebil oppsto for mer enn 30 år siden i USA. Den ble importert til Europa på slutten av 70-årene av nederlandske motorsportfans. Derfor ble de første europeiske Truck Race gjennomført i Nederland, men det gikk ikke lenge før interessen spredte seg til Frankrike. På den legendariske Le Mans-banen ble det gjennomført et 24-timers Truck Race i 1981. Svært positive reaksjoner fra tilskuere skapte en internasjonalisering av Truck Race, og allerede i 1983 ble det første Truck Race EM med syv runder gjennomført.

De første årene ble EM kjørt med rent serieproduserte lastebiler. I 1994 ble det opprettet en ny FIA-klasse med sterk profesjonalisering. Lastebilene ble ombygd spesielt for løp. Dette gjaldt særlig komponenter som dekk, bremser (med vannkjøling), turboaggregater og drivstoffinnsprøytning. Inntil 2006 eksisterte det i tillegg til dagens Race Class også en Super Race Class hvor kjøretøyprodusentene involverte seg direkte med spesialproduserte prototyper. Kappløpet mellom produsentene førte imidlertid til mange problemer, og Super Race Class kjørte seg inn i en blindgate og ble etter hvert oppgitt. Den gjenværende Race Class tillater også mange ombygginger og modifiseringer, samtidig som visse komponenter, f.eks. førerhus, må være tilnærmet som på serieproduserte lastebiler. Motormessig deltar nå kjøretøy med effekter på over 1300 hk og med et maksimalt dreiemoment som har passert 6000 Nm.

Særtrekk

Truck Race har utviklet seg annerledes enn annen motorsport. Dette har sitt utspring i at sporten opprinnelig ble drevet frem av entusiastiske yrkessjåfører og bileiere. Derfor skjer Truck Race ganske åpent. Publikum kommer mye mer i kontakt med førerne, og mekanikerne jobber helt åpent for innsyn. Dette blir satt stor pris på av publikum.

For noen år siden begynte det å dukke opp dekk i de merkeligste materialer. For å få en bedre kontroll på dette ble det fra siste sesong gjennomført en form for loddtrekning når det gjelder dekktyper og fabrikater. Alle de ti beste lagene må delta i denne loddtrekningen, og man er forpliktet til å bruke de dekkene som blir trukket ut.

Årets EM-runder

Sesongen 2012 omfatter 11 løpshelger (se ramme).

Ved starten i Istanbul starter tyske Jochen Hahn med startnummer 1, ettersom han ifjor tok sin første EM-tittel i Truck Race. Hans argeste konkurrent blir uten tvil spanske Antonio Albacete som har vunnet EM-tittelen tre ganger og hatt en rekke andre gode plasseringer. Av andre harde konkurrenter må nevnes det tsjekkiske Buggyra-teamet med førerne David Vrsecky og Cris Levett. Renault-teamet Mario Kreiss stiller med dyktige førere som tyske Markus Oestreich, sveitsiske Markus Bösiger og tsjekkiske Adam Läckö.

Det ungarske OXXO-teamet kommer sterkt tilbake med tre MAN og førerne Norbert Kiss, russiske Alex Lvov (fra det nå oppløste Team Allgäuer) og den tsjekkiske veteranen Frankie Vojtisek. Markus Bauer, som er en av få teamsjefer med Mercedes-Bens i stallen, har oppnådd et stort PR-kupp ved å få tilbake den kvinnelige føreren Ellen Lohr fra det tidligere DTM-teamet.

De som har sterke Truck Race-interesser, kan følge EM-rundene på de enkelte teamenes hjemmesider, eller den generelle hjemmesiden www.trucksport.tv. Vår medarbeider Richard Kienberger kommer til å rapportere til A&T etter hver EM-runde.

Forsiden nå