OTTS-sjef Geir Prytz Heen angrer ikke på flyttingen fra Orkanger Terminalen til hovedbasen på Tiller i Trondheim.
OTTS-sjef Geir Prytz Heen angrer ikke på flyttingen fra Orkanger Terminalen til hovedbasen på Tiller i Trondheim.

Klondyke for OTTS

OTTS er inne i en ny storhetstid etter at de flyttet fra Orkanger Terminalen til transportselskapets hovedbase på Tiller i Trondheim.

Årsresultatet for 2018 ser ut til å passere en omsetning på 365 mill. kroner. Det beste resultat noen sinne i firmaets korte historie.

OTTS er nå blant landets 10-15 største transportselskaper innen vegtransport.

- Etter en lang prosess hvor både OTTS og våre transportører/distributører slet med å få driften til å gå rundt, endte vi etter en grundig vurdering å flytte vår stykkgodsdrift til Heimdal, forteller daglig leder Geir Prytz Heen.

Samhandling

OTTS tok 1. oktober 2018 over driften av DSVs terminal på Heggstadmoen, og hvor de ansatte på terminalen ble med over.

OTTS- og DSV-godset samkjøres i dag. OTTS har også overtatt distribusjon for Elektroskandia i Midt-Norge.

- Et samarbeid med Frøya Transportsenter ble også en del av denne prosessen, da enkelte av våre lokalt baserte transportører på Orkanger dessverre ikke ville følge oss til Trondheim, forteller Prytz Heen.

Teamleder for distribusjon og langtransport, Raymond Kavli, i OTTS opplever rene klondyke etter samarbeidsavtalen med Frøya Transportsenter.

Teamleder for distribusjon og linjetransport, Raymond Kavli, i OTTS har tidligere kjørt for Frøya Transportsenter.

Han er godt tilfreds med at de to selskapene har fått til samarbeidsavtale om frakt av gods til og fra øyregionen.

Kavli, som vi møtte på Røros-konferansen sist helg forteller at selskapene får en langt bedre utnyttelse av kapasiteten med blant annet å unngå tomkjøring.

- Det er bra både økonomisk og for miljøet, sier Kavli.

Det lokale Frøya-firmaet har tolv biler og 16 ansatte. 90 prosent av kjøringen til Frøya Transportsenter er frakt av laks fra øyregionen til Gardermoen, og da med returfrakt fra Oslo-området.

- OTTS har mye stykkgods, og vi tar blant annet mye av den voksende netthandelen. For oss er det viktig å ha samarbeidspartnere med lokalkunnskap som vi visste transportsenteret ytterst i trøndelagskysten hadde, sier Raymond Kavli.

Det går an

Laksetransporten domineres av utenlandske transportører og sjåfører. Frøya transportsenter tar imidlertid sin del av denne transporten, og viser at det er mulig å drive næringsvirksomhet på øyene også for et lokalt transportfirma.

Prytz Heen og staben har valgt ny kurs i et beinhardt marked. Han understreker at utfordringen dessverre ikke bare er utenlandske konkurrenter, men også store norske samlastere med et prisnivå som ikke er økonomisk bærekraftig.

Transportvarehus

OTTS-sjefen bruker begrepet Transportvarehus om tjenestespekter, da virksomheten tilbyr alle tjenester innen veibasert transport.

- Vi hadde i 2018 en vekst på ca. 55 mill. kroner, i all hovedsak i tipp-anleggsegmentet. Nå tør vi si høyt at vi er Midt-Norges største leverandør av tipp-biler. I sommersesongen hadde vi på topp 174 biler ute daglig, forteller OTTS-sjefen.

Overtok rattet

Geir Prytz Heen overtok rattet etter Laila Rognli som i juni 2017 forlot OTTS og ble ansatt som seniorkonsulent i BDO, en ledende bedrift innen revisjon, regnskap, rådgivning og advokattjenester i Norge.

- Det tok imidlertid ikke lang tid før vi leide henne inn fra BDO, for så å bli enige om at hun kom tilbake som økonomisjef i OTTS AS fra ca. 1. september samme året. Kunne ikke la en av de viktigste fundamentene forsvinne, sier Prytz Heen.

I 2016 måtte Rognli sammen med et fremoverlent team brette opp ermene for å få transportselskapet på rett vei igjen.

Prytz Heen angrer ikke på flyttingen fra Orkanger Terminalen, selv om Orkanger av noen fremheves som et fremtidig logistikk-knutepunkt 35 kilometer sørvest for Trondheim.

Forsiden nå