1. Sjåføren varsles med rødt lys. 2. Sjåføren får et kraftigere varsel. 3. Hvis sjåføren fortsatt ikke reagerer, skjer frøst en lett bremsing og deretter full nødbremsing for å få lastebilen til å stoppe helt.
1. Sjåføren varsles med rødt lys. 2. Sjåføren får et kraftigere varsel. 3. Hvis sjåføren fortsatt ikke reagerer, skjer frøst en lett bremsing og deretter full nødbremsing for å få lastebilen til å stoppe helt.

Kollisjonsvarsling med nødbrems

Nye Volvo FH bremser når sjåføren ikke er nok oppmerksom forover.

Bremsesystemet, som er tilgjengelig på den nye Volvo FH-serien, er utviklet for å hjelpe sjåføren slik at de fleste påkjørsler bakfra kan unngås eller gjøres mindre alvorlige.

Carl Johan Almqvist, trafikk- og produktsikkerhetssjef i Volvo Trucks.
Carl Johan Almqvist, trafikk- og produktsikkerhetssjef i Volvo Trucks.

- Vi begynte med å spørre «hva er egentlig problemet?». Svaret er uoppmerksomhet. Hvis du fulgte med på trafikken foran deg hele tiden, hadde du ikke trengt et system som dette," sier Carl Johan Almqvist, trafikk- og produktsikkerhetssjef i Volvo Trucks.

Systemet benytter en radar og et kamera for å identifisere og overvåke foranliggende kjøretøy. Det registrerer både stillestående og bevegelige kjøretøyer og kan unngå kollisjoner med bevegelige mål ved en relativ hastighet på opptil 70 km/t. Når systemet oppdager et kjøretøy som lastebilen vil treffe med sin nåværende fart, tennes et kontinuerlig rødt lys i frontruten for å få sjåførens oppmerksomhet tilbake på veien.

Hvis lastebilen ikke merker noen reaksjon fra sjåføren, slik som styring eller bremsing, gir systemet blinkende rødt lys og pipelyd. Hvis det fortsatt ikke kommer noen reaksjon, bremser systemet lett. Hvis heller ikke det hjelper, aktiverer systemet nødbremsesystemet og gjør alt for å få lastebilen til å stoppe helt.

Nye Volvo FH

LES MER:

Den første Volvo FH solgt til rekordpris

LES MER:

Sjåføren er sjefen 

- I de aller fleste tilfeller vil de første varselsignalene tiltrekke seg sjåførens oppmerksomhet. De få gangene det ikke skjer, vil nødbremsesystemet kunne forhindre en alvorlig ulykke, sier Almqvist. - Funksjonen er lagt opp slik at sjåføren i utgangspunktet skal ha kontrollen. Vi anser hun eller han best egnet til å ta en avgjørelse, for eksempel å kjøre utenom hindringen.

I Europa blir nødbremsesystemer påbudt i nye lastebiler fra november 2015.

Forsiden nå