En del av jobben er transport og utlegging av kabelføringer i betong. Maskinfører Bråthen rapporterer til Hesselbergs Widar Lilleng at alt går som planlagt.
En del av jobben er transport og utlegging av kabelføringer i betong. Maskinfører Bråthen rapporterer til Hesselbergs Widar Lilleng at alt går som planlagt.

Komatsu i skinnedrift

29. oktober 2009 ble den første ombygde korthekk gravemaskinen, Komatsu PC78US-8RM, levert til Team Anleggsservice AS, Bø i Telemark.

Sjelden eller aldri er en gavemaskin blitt satt så raskt i arbeid, for den første jobben var restaurering av et gammelt jernbanespor rett bak leverandør Hesselberg Maskins anlegg på Økern. Nymaskinen gikk rett ut i arbeid etter levering, og om natta var den parkert hos Hesselberg.

Tyngre påbygd maskin

Korthekk-maskinen PC780US-8RM (RM - rail maskin) er en 8-tonns standard beltegraver som har fått påmontert understell. Samtidig er det montert sikkerhetsutstyr som kreves for arbeid på skinnegang. Med dette er vekten økt fra 8 til ca. 9,5 tonn.

- Vi har tidligere levert en 16-tonns korthekkmaskin, PC138US-2RM med railundervogn, til Team anleggsservice AS. Løsningen fikk god omtale av kunden. Da de ønsket en mindre og smidigere rail-maskin, fant de det naturlig å velge vår 8-tonner i korthekkversjon, sier salgssjef Widar Lilleng, Hesselberg Maskin.

Bygd om i Sverige

Den nye Komatsu 78US-8RM er bygd om hos svenske CeDe Group BM i Malmø. Selskapet har spesialisert seg på konvertering av standard gravere til skinnegående maskiner.

Skinneunderstellet i front er bygd på maskinen mellom skjær og overvogn, og det vippes opp til siden bak skjæret når det ikke er i bruk. Bak sitter skinnehjulene mellom beltene. Styringen skjer fra hytta, og det er raskt å skifte mellom belte- og skinnedrift.

Enkel jobb

Debutjobben for den lille korthekkmaskinen med railunderstell gikk meget greit. Med kun et godstog om dagen kunne føreren jobbe sammenhengende i lengre tid.

Maskinen har fungert greit, men daglig leder Geir Valen i Team Anleggsservice savner en ekstra fremdriftsmotor.

- Når vi kommer i stigninger, går maskinen for sakte. Det skal vi se på sammen med Hesselberg hos CeDe Group, og jeg regner med at vi løser problemet snart.

Klokkertro på nisjemarked

Team anleggsservice AS ble etablert i 2002. Daglig leder Geir Valen har klokkertro på å spesialisere seg i det nisjemarkedet jernbanevedlikehold representerer. Bedriften har nå 35 ansatte, og 90% av kapasiteten er knyttet til anleggs- og vedlikeholdsjobber på jernbanen.

- Det er ingen overraskelse å oppleve svikt i jernbanetrafikken nå i kuldeperioden. Gjennom 50 år har jernbanevedlikeholdet fått for liten oppmerksomhet med det resultat at jernbanen har mye gammelt materiell som er sårbart. Det gjelder kjøretråd, master og skinnegang generelt. I forhold til veivedlikeholdet ligger jernbanen langt dårligere an, og det er bakgrunnen for vår bevisste satsing, sier Valen. - Vi har ønsket å utviklet virksomheten til å bli jernbaneentreprenør. I tillegg til våre to spesialgravere satser vi på å investere i en skinnegående dumper (Hydrema). Målet er å ha den klar 1. april. Vi kommer også til å se på en svilleutlegger, sier Valen.

Maskinpark og marked

I tillegg til investeringen i fire Komatsu-maskiner den siste tiden har Team Anleggsservice AS satset på ABS-Takeuchi gravemaskiner, levert av ABS Maskin AS i Mjøndalen.

Selskapet har hele rangen ABS-gravere fra 1,5-tonn og oppover til 15 tonn. Ved tyngre maskiner faller valget på andre.

- Hvor langt frem i tid ser du når det gjelder selskapets spesialisering på jernbanen, Valen?

I et ti-talls år fremover blir det mye å gjøre for jernbanen, og da kan det være greit å henge med og perfeksjonere seg i den tekniske utviklingen, sier Geir Valen.

Forsiden nå